29. června 2011 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Za obezitu amerických
dětí mohou prý reklamy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Nadváha - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nadváha - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
NEW YORK Televizní reklamy na sladkosti a nezdravé kalorické bomby skutečně v dětech probouzejí hlad po těchto pamlscích, zvláště pokud tráví před televizní obrazovkou hodně času. Vyplývá to ze studie britských vědců, o níž dnes informuje agentura Reuters.

Toto zjištění zveřejněné v odborném časopise Pediatrics přichází v době, kdy v různých částech světa sílí volání po zákazu na děti zaměřených reklam na nezdravé potraviny. Tento zákaz, k jehož propagaci se v poslední době připojil například americký svaz dětských lékařů, by měl přispět k boji proti obezitě.

Sledování televize - ilustrační foto.

Při testech s šesti až třináctiletými dětmi zjistili vědci vedení Emmou Boylandovou z Liverpoolské univerzity, že DVD s reklamami na potraviny z řetězců rychlého občerstvení nebo na sladkosti zřejmě povzbuzuje hlad dětí po cukrovinkách a kalorických bombách.

Reklamy, ale i ochota rodičů
Děti zapojené do výzkumu hlásily větší chuť na sladkosti a potraviny
nasycené tuky poté, co sledovaly reklamy na tyto druhy produktů, než ve dnech, kdy se dívaly na reklamy na hračky. To platilo zvláště u dětí, které jsou zvyklé běžně sledovat hodně televizi, přičemž "hodně" definovali vědci jako více než 21 hodin týdně.

Ve skutečném životě ovšem podle vědců vstupuje do hry řada jiných faktorů včetně například ochoty rodičů tyto druhy potravin kupovat. Přesto studie zapadá do série dalších vědeckých zjištění, která ukazují, že děti mají tendenci vyžadovat - a jíst - víc nezdravých potravin poté, co na ně vidí reklamu. U starších dětí, které už si samy rozhodují o tom, co si koupí, se tento efekt může překlápět do většího počtu čokoládových tyčinek, chipsů či smažených hranolek.

Sledování televize (ilustrační foto)

"Tato studie potvrzuje kumulativní, neustálý dopad potravinového marketingu v televizi: čím víc děti sledují televizi, tím jsou přístupnější reklamě," řekla agentuře Reuters Lori Dorfmanová, která vede kalifornskou organizaci pro mediální studia a analyzovala dopady potravinového marketingu na děti. Ke zvýšení dopadu reklam podle ní přispívá i rozvoj moderních technologií, kdy děti nyní sledují televizi i na počítači nebo chytrých mobilních telefonech, což k celkovému objemu televizního času přidává další hodiny.

ČTK
  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz