Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Za obezitu amerických dětí mohou prý reklamy

Zdraví

  7:00
NEW YORK - Televizní reklamy na sladkosti a nezdravé kalorické bomby skutečně v dětech probouzejí hlad po těchto pamlscích, zvláště pokud tráví před televizní obrazovkou hodně času. Vyplývá to ze studie britských vědců, o níž dnes informuje agentura Reuters.
Nadváha - ilustrační foto.

Nadváha - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Toto zjištění zveřejněné v odborném časopise Pediatrics přichází v době, kdy v různých částech světa sílí volání po zákazu na děti zaměřených reklam na nezdravé potraviny. Tento zákaz, k jehož propagaci se v poslední době připojil například americký svaz dětských lékařů, by měl přispět k boji proti obezitě.

Sledování televize - ilustrační foto.

Při testech s šesti až třináctiletými dětmi zjistili vědci vedení Emmou Boylandovou z Liverpoolské univerzity, že DVD s reklamami na potraviny z řetězců rychlého občerstvení nebo na sladkosti zřejmě povzbuzuje hlad dětí po cukrovinkách a kalorických bombách.

Reklamy, ale i ochota rodičů
Děti zapojené do výzkumu hlásily větší chuť na sladkosti a potraviny
nasycené tuky poté, co sledovaly reklamy na tyto druhy produktů, než ve dnech, kdy se dívaly na reklamy na hračky. To platilo zvláště u dětí, které jsou zvyklé běžně sledovat hodně televizi, přičemž "hodně" definovali vědci jako více než 21 hodin týdně.

Ve skutečném životě ovšem podle vědců vstupuje do hry řada jiných faktorů včetně například ochoty rodičů tyto druhy potravin kupovat. Přesto studie zapadá do série dalších vědeckých zjištění, která ukazují, že děti mají tendenci vyžadovat - a jíst - víc nezdravých potravin poté, co na ně vidí reklamu. U starších dětí, které už si samy rozhodují o tom, co si koupí, se tento efekt může překlápět do většího počtu čokoládových tyčinek, chipsů či smažených hranolek.

Sledování televize (ilustrační foto)

"Tato studie potvrzuje kumulativní, neustálý dopad potravinového marketingu v televizi: čím víc děti sledují televizi, tím jsou přístupnější reklamě," řekla agentuře Reuters Lori Dorfmanová, která vede kalifornskou organizaci pro mediální studia a analyzovala dopady potravinového marketingu na děti. Ke zvýšení dopadu reklam podle ní přispívá i rozvoj moderních technologií, kdy děti nyní sledují televizi i na počítači nebo chytrých mobilních telefonech, což k celkovému objemu televizního času přidává další hodiny.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!