19. ledna 2016 14:00 Lidovky.cz > Relax > Čekstajl Adama Junka

Žádné ‚fejky‘ či napodobeniny.
Čína žije opulentním luxusem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Zpěvačka Rihanna na svátku módy - Met Gala. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zpěvačka Rihanna na svátku módy - Met Gala. | foto: Reprofoto
Když loni vstoupila zpěvačka Rihanna na schody Metropolitního muzea umění, v němž se každoročně odehrává největší svátek módy – takzvané Met Gala –, vyrazila všem dech. Na Čínou inspirovaný večer vynesla obří císařsky žlutý plášť vyšívaný zlatými květinovými motivy, obehnaný kožešinou a s nekonečně dlouhou vlečkou.

Ta málem vyrazila dech samotné Rihanně, která platí v současnosti za jednu z největších módních ikon, protože byla tak těžká, že se zpěvačka bez pomoci nemohla hnout.

Tvůrkyní dechberoucího modelu je čínská designérka Kuo Pchej. Ve světě téměř neznámá, ale čínské „áčkové“ celebrity jako Li Ping-ping nebo Čang C’i, které mají více fanoušků než kdejaká hollywoodská star, se bez jejích kreací neobejdou.

Zpěvačka Rihanna na svátku módy - Met Gala.

Že módní ikona, jakou je Rihanna, sáhla po čínském modelu, je jaksi příznačné. Zatímco ve světě ještě stále převládá pocit, že čínská módní produkce rovná se více či méně dokonalá napodobenina světoznámých značek, opak začíná být pravdou.

Rostoucí střední třída v říši středu je hladová po luxusu. Módní domy to dobře vědí a čínský zákazník je pro ně ten, který jim zajistí největší tržby. Mimochodem, trh s luxusem velmi citelně zasáhlo tažení čínského prezidenta Si Ťin-pchinga proti korupci. Znamenalo totiž pokles tržeb.

Číňané se vědomě chtějí odstřihnout od pověsti „fejkařů“. V čínských velkoměstech na ulicích uvidíte kvanta vuittonek či kabelek Gucci, Prada nebo dalších ikonických značek. A všechny budou pravé. Do krve jsou schopni se s vámi hádat, že v Šanghaji neexistuje tržnice s padělky. Ta, kde ještě v roce 2004 nakupoval Giorgio Armani „své“ hodinky a pochvaloval si, že skoro nejdou rozeznat od originálu, skutečně zmizela. Padla za oběť vstupu Číny do WTO. Prodejci se přesunuli do menších a nutno říci zaplivanějších prostor.

Domácí luxus na vzestupu

A když už „pravověrného a stranou prověřeného“ Číňana donutíte, aby vás k nim odvezl, běhá mezi Evropany, kteří s dětinskou radostí smlouvají a nakupují „úplně pravé“ breitlingy či pateky, a snaží se je přesvědčit, ať to nedělají. Vždyť jsou to padělky!

Touha Číňanů po luxusu navíc v poslední době prochází proměnou. Tak jako Češi propadli lokálním potravinám z farmtrhům, tak se Číňané už trochu nasyceni západními značkami přiklánějí k domácím výrobcům luxusní módy.

Dokazuje to i žebříček top firem v oboru, který sestavuje poradenská společnost Deloitte. Mezi prvních 25 koncernů prodávajících luxusní zboží podle obratu se probojovalo rovnou pět zástupců z říše středu. Zatím jde o šperkařské firmy v čele s Chow Tai Fook Jewellery, jíž se přezdívá Tiffany Asie. A mimochodem, nejrychleji rostoucí společnost v odvětví je pak Michael Kors. A ta má sídlo v čínském Hongkongu. Takže až čínské firmy pořádně rozjedou svou expanzi po světě, měly by se tradiční módní domy začít o své výsostné postavení bát.

  • 0Diskuse
Adam  Junek

Autor

Adam Junekadam.junek@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.