V Německu se obecně rodiče k dětem chovají víc liberálně a i školka je postavená na principu větší volnosti. Děti často nic nemusí, pokud nechtějí (o příliš liberální výchově jsem tu už psala). Má to své výhody, ale i (velké) nevýhody.
Jak takové scénky ovlivní mého Kryštofa? Vím, že špatné příklady táhnou a už dřív jsem slyšela, že děti si ze školky přinášejí třeba sprostá slova a učí se od kamarádů různé vylomeniny. Takže se můžeme snažit dítěti vštěpovat různé zásady, učit ho slušnému chování, po večerech mu číst poučné pohádky, vysvětlovat, diskutovat… a mezitím nám to systematicky kazí třeba jeden zlobr/zlobryně ze školky.
Veronika JonášováVeronika Jonášová je novinářka. Od roku 2003 pracovala v Lidových novinách - především v magazínu Pátek. Poté přešla do České televize, kde působí doteď jako reportérka a moderátorka. Ve volném čase se věnuje psaní a synovi Kryštofovi. |
Výhoda německé školky je u nás zatím v tom, že Kryštof se jazyk teprve učí a tak daleko, aby chytal sprostá slova, nedošel. Zatím nám přeříkává neškodné básničky, volá na nás "Guck mal!" místo "Podívej" a vůbec je celkově roztomilý. Mimoto si ale už teď přináší některé móresy, které jsou dost otravné. Například se od kamaráda Antona naučil vystrkovat zadek a považuje to za největší vtip.
Od některých dětí zase chytl kňourání a vymáhání si věcí řvaním a leháním si na zem, což nikdy nedělal. Za nejvíc nebezpečné ale považuju právě to, že odkoukává, jak jiné děti často nerespektují autority. Chci, aby bylo mé dítě osobnost a mělo svou vlastní vůli a názor, ale rozhodně to pro mě není rovnocenný partner. A doufám, že nikdy syn nepřijde s tím, aby mě tituloval "ty debile" jako německá holčička. Určitě bych nereagovala omluvou jako německý tatínek.