Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Ze zakřivených sklenic zmizí pivo rychleji, lidé se neumí tolik brzdit

Magazín

  15:29
PRAHA - Pivaři většinou nevěnují příliš pozornosti tvaru svých půllitrů. Tato zdánlivá drobnost má prý však vliv na rychlost, jakou zlatavý mok zmizí ze sklenice. Větší rychlostí ho prý lidé pijí ze zakřivených sklenic než z rovných, vyplývá to podle serveru BBC ze studie vědců z britské Bristolské univerzity publikované v odborném časopise PLoS ONE.
Pivo - ilustrační foto.

Pivo - ilustrační foto. foto: Shutterstock

V rámci uvedené studie vědci natáčeli na video 159 mužů a žen, kteří pili buď nealkoholické nápoje nebo pivo. Do všech sklenic bylo nalito stejné množství tekutiny - přibližně polovinu půllitru. Nádoby se však lišily tvarem, některé byly rovné a jiné zakřivené.

Výsledky ukázaly, že při pití nealkoholických nápojů lidé vyprázdnili sklenice za zhruba sedm minut bez ohledu na jejich tvar.

Nemohou se kontrolovat

Ovšem mezi skupinami pijícími pivo z nádob odlišných tvarů byly zaznamenány významné rozdíly. Ti, co pili pivo ze zakřivených sklenic, měli dopito po sedmi minutách. Ti, co pili z rovných sklenic, se podívali na dno až za jedenáct minut.

"Čas nutný k vypití nápoje se zpomalil téměř o 60 procent, když šlo o alkoholický nápoj v rovných sklenicích v porovnání s pitím ze zakřivených sklenic," citoval ze zprávy server bbc.com.

Vědci se domnívají, že jedním z možných vysvětlení je to, že u zakřivených sklenic je těžší odhadnout jejich skutečný obsah.

"Nejsou schopní odhadnout, jak rychle pijí, takže se tolik nemohou kontrolovat," shrnula podle BBC vedoucí týmu Angela Attwoodová.

Vlastní výzkum

U nealkoholických nápojů prý konzumenti podle Attwoodové nepotřebují dávat pozor na množství vypitého moku, proto tvar sklenic neměl na rychlost pití žádný vliv. Vědkyně podle BBC dodala, že dobře zvolený typ sklenic používaný v restauracích by mohl přispět ke zdravějšímu způsobu života konzumentů.

Výzkum vycházel ze situace v laboratorních podmínkách, kdy účastníci pili pouze jeden nápoj. Zůstává tedy otázkou a případným námětem k vlastnímu studiu, zda budou výsledky stejné i při posezení v hospodách a dalších zařízeních, kde se lidé občerstvují větším počtem drinků.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!