30. listopadu 2016 6:27 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Život nově začíná po padesátce. Důležité je dbát na zdravý životní styl

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Život nově začíná po padesátce. Důležité je dbát na zdravý životní styl | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Život nově začíná po padesátce. Důležité je dbát na zdravý životní styl | foto: Shutterstock

Přechod považují mnohé ženy za první krok k nemocem a ke stáří. Realita však nemusí být zdaleka tak pesimistická.

Zdravotním rizikům se ženy po přechodu nevyhnou. Už proto, že jim začnou ubývat ženské pohlavní hormony, které je do té doby chránily před některými nemocemi. Zprvu se odborníci domnívali, že stačí chybějící hormony doplnit a bude po problémech.

„Dnes ale za základ péče o ženu v přechodu považujeme zdravý životní styl,“ říká Tomáš Fait, předseda České menopauzální a andropauzální společnosti České lékařské společnosti J. E. Purkyně. K tomuto závěru ostatně nedávno vPraze dospěli i účastníci Světového kongresu o menopauze.

Rizika se dají oddálit

Po poslední menstruaci začne mít část žen specifické problémy. Trápí je návaly, pocení, bušení srdce, ale také deprese, poruchy rozhodování nebo sexuální potíže. Především se ale výrazně mění kardiovaskulární riziko. Framinghamská studie, na které se podílelo přes 10 tisíc obyvatel města Framingham v americkém státě Massachusetts, bezpečně prokázala, že do padesátky muži umírají na infarkty výrazně častěji než ženy. Když ale ženy přestanou chránit jejich pohlavní hormony, estrogeny, riziko prudce stoupne. Během dvou desítek let ve výskytu srdečních nemocí muže rychle doženou. Sedmdesátnice už dokonce v úmrtnosti na infarkt myokardu své mužské protějšky i předhánějí.

Další hrozbou je v tomto období osteoporóza neboli řídnutí kostí – zákeřná nemoc, která se dlouho nijak neprojeví. A leckdy na sebe upozorní až velmi pozdě, ve chvíli, kdy si žena zlomí krček stehenní kosti. „Zabránit těmto dvěma hrozbám zatím nedokážeme,“ konstatuje docent Fait. „Umíme je však již s pomocí hormonální i nehormonální léčby posunout do vyšší věkové kategorie.“ S pomocí screeningových programů je možné také včas zachytit rizika některých onkologických onemocnění, kterých se ženy v tomto věku obávají. Mnohé z nich však bohužel na možnosti včasného zjištění nemoci zapomínají.

A stejně tak příliš nemyslí na to, že leccos pro své zdraví mohou udělat samy. Po menopauze se prudce mění metabolismus organismu. Pokud ženy jedí stále stejně jako dřív, začnou tloustnout. Jestliže tomu chtějí zabránit, nezbývá než snížit příjem potravy nebo zvýšit výdej energie. Když se začnou více pohybovat, mají dostatečný příjem vápníku a vitaminu D, zároveň tím chrání kostní hmotu. A správná tělesná hmotnost ve spojení s dostatečnou fyzickou aktivitou představují i účinnou ochranu před nemocemi srdce a cév.

Přísné diety škodí

Pokud ženy v přechodu zaregistrují přírůstek na váze, snaží se často co nejrychleji přebytečných kilogramů zbavit. „Pouštět se ale v tomto věku do přísných diet, které slibují zázračné zhubnutí do dvou týdnů, je velká chyba,“ varuje vedoucí nutriční terapeutka Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Lucie Růžičková. „Ženy by siměly spíš překontrolovat pořádek v jídle, zamyslet se nad tím, co a v jakém množství jedí.“

Přísné diety je totiž většinou zavedou jen k takzvanému jo-jo efektu. Jinak řečeno ve chvíli, kdy přestanou dietu dodržovat, původní hmotnost se jim vrátí, nebo jde ještě nahoru. Po takové dietní kúře bývají navíc ženy unavené a mnohdy se u nich i zhorší návaly a pocení či jiné příznaky akutního klimakterického syndromu. Některé diety jsou také nevyvážené, mohou obsahovat nadměrné množství určitých živin – třeba bílkovin nebo tuků. A to může vyvolat i zdravotní potíže, například se žlučníkem.

Podle nutriční terapeutky je proto mnohem vhodnější, když žena vychází ze svého dosavadního jídelníčku a pomocí jednoduchých nápadů se snaží snížit energetický příjem. Třeba tím, že sníží množství příloh na polovinu a místo nich přidá na talíř zeleninu. Dobře pracovat se dá také s tuky. Žena může jíst například méně tučné maso, salám nahradit kuřecí šunkou a šlehačku do kávy mlékem. Úplně zatracovat tuky ale není správné už proto, že některé vitaminy jsou rozpustné jen v nich. Vyplatí se proto do zeleninových salátů vždy přidat třeba trošku olivového oleje.

Spotřebu minerálních látek a vitaminů mají sice ženy stále stejnou, během přechodu se však může zhoršovat jejich vstřebatelnost a tím i potřeba. Zejména je třeba dbát na dostatečný přísun vitaminu D a vápníku. Při jeho nedostatku hrozí totiž ženám v přechodu zvýšené riziko osteoporózy. Nejlépe je konzumovat pravidelně mléko a mléčné výrobky, v nichž je vápník bohatě zastoupený a velice dobře se i vstřebává. Důležité je jíst pravidelně menší porce jídla. Ideální je zařadit mezi snídani, oběd a večeři ještě přesnídávku a svačinu.

Hormony nejsou všelék

Ale ne všechno se dá zvládnout úpravou životosprávy. V takovém případě může ženě pomoci takzvaná hormonální substituční terapie. S podáváním hormonů začali v polovině minulého století Američané. Zpočátku se zdálo, že tabletky dokážou nejen mírnit akutní klimakterický syndrom, ale i ochránit ženy před osteoporózou a kardiovaskulárními nemocemi. A mohou tak pomáhat všem, ať už mají, či nemají nějaké problémy. „Časem to ale způsobilo úplnou katastrofu,“ říká docent Fait. „Studie HERS, která byla zahájena koncem minulého století, prokázala, že starším ženám, u nichž už se rozeběhla ateroskleróza, mohou hormony výrazně škodit.“

V prvním roce dokonce umíraly na infarkt častěji než ty, které braly placebo. Dnes dokážou lékaři ušít hormonální léčbu ženě přímo na míru. Tak, aby se díky ní nejen zbavila akutních příznaků menopauzy, ale zároveň byla i chráněna před ischemickou chorobou srdeční. Kromě hormonální léčby je navíc dnes již k dispozici i léčba nehormonální. „Na Světovém kongresu o menopauze mě zaujala například diskuse s profesorem Nickem Panayem o alternativní terapii klimakterického syndromu,“ říká docent Fait. „Ze studií vyplývá překvapivě vysoká účinnost extraktu z fermentované soji DT56a.“ Osobně však za nejlepší alternativní terapii považuje dostatek pohybu.

„Ženy by se měly i v tomto věku věnovat především pohybovým aktivitám, které jim dělají radost,“ říká Martin Matoulek, předseda České společnosti tělovýchovného lékařství. „Je totiž pravděpodobné, že u nich vydrží.“ Jestliže má zdravé klouby, kotníky, kyčle i kolena, pak se podle jeho mínění nemusí bát ani aerobiku. V každém případě by si ve svém okolí měla najít odborníka, který by zjistil, jak na tom zdravotně je a jak velkou zátěž může zvládnout. Pokud totiž začíná se sportováním po delší přestávce, může se snadno přetížit a svůj pokus po pár týdnech uzavřít se slovy: „Tohle už pro mě není.“ Což bývá vždycky velká škoda.

„Život ženy po padesátce nekončí, spíš by se dalo říci, že nově začíná,“ tvrdí docent Fait. Už proto, že před sebou má v průměru ještě třetinu života. A měla by ji umět prožít naplno. Menopauza mění metabolismus. Pokud ženy jedí jako dřív, začnou tloustnout. Nezbývá než snížit příjem potravy nebo zvýšit výdej energie.

IVANA MATYÁŠOVÁ, Autorka je spolupracovnice redakce
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz