16. července 2016 9:01 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Zvýšená chuť na sladké či bolesti
hlavy jsou signálem dehydratace

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Za jak dlouho se nápoj dostane do močového měchýře? (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Za jak dlouho se nápoj dostane do močového měchýře? (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
PRAHA Zvýšená chuť na sladké, bolesti hlavy, podrážděnost, zácpa či zápach z úst jsou v horkých letních dnech důležitým signálem, že tělu chybějí tekutiny. Jejich dostatečný a pravidelný příjem zabraňuje přehřátí organismu a působí v horku jako „chladicí kapalina“. V průměru by člověk měl přijmout 40 mililitrů na kilogram váhy.

Skutečnou potřebu u jednotlivého člověka ovlivňuje mnoho faktorů, jako hmotnost, věk či aktivita. Obecně ale platí, že při fyzické zátěži a v horku je nutno příjem tekutin zvýšit. Zohlednit se dá i to, kolik vody se dostane do těla jídlem, zejména ovocem a zeleninou.

Pro pitný režim jsou v horku nevhodné silně slazené nápoje, ať už jde o cukr nebo umělá sladidla. Lépe než ochucené limonády, džusy, nektary, kolové nápoje či energetické drinky je pít vodu z kvalitních přírodních zdrojů. Nejvhodnější je čistá voda a vody slabě mineralizované, neperlivé a s vyváženým obsahem minerálních látek.

Pijte stále, nejen při pocitu žízně

Pocit žízně neodpovídá skutečné potřebě tekutin. Děti a senioři mají pocity žízně oslabené, ale ani dospělí by neměli čekat, až dostanou žízeň. Pít se má v menších dávkách v průběhu celého dne.

Objeví-li se v teplých dnech příznaky úpalu, tedy bolest hlavy, závratě, nevolnost či horečka, je nutno tělo v rámci první pomoci ochladit. To platí zejména při péči o děti a starší osoby. Podobně se projevuje i vyčerpání z přehřátí, pro jeho prevenci i léčbu je zásadní dostatečné zavodnění.

Doporučení lékařů

V souvislosti s prevencí dehydratace odborníci radí omezit tělesnou zátěž a pohybovou aktivitu, nepobývat na přímém slunci v poledních hodinách a nosit pokrývku hlavy. Rodičům doporučují nenechávat děti v autě na parkovišti či v kočárku na přímém slunci. K prevenci dehydratace přispívá i správné větrání místností, tedy ve večerních, nočních a ranních hodinách.

Před spálením chrání kůži opalovací krémy, užitečným pomocníkem při slunění je i beta-karoten, tedy provitamin A, který je obsažen například v mrkvi, rajčatech nebo paprice.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz