9. prosince 2016 17:12 Lidovky.cz > Relax > Věda

99 milionů let starý dinosauří ocas byl uchován v kusu jantaru

Kus jantaru s opeřeným dinosauřím ocasem nalezený na trhu v Barmě. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kus jantaru s opeřeným dinosauřím ocasem nalezený na trhu v Barmě. | foto: Reuters

Sen každého paleontologa se stal skutečností. Neuvěřitelný nález devadesát devět milionů let starého dinosauřího ocasu i s opeřením byl nalezen v kusu jantaru na trhu v Barmě.

Ojedinělý nález vědcům velmi pomůže k lepšímu pochopení evoluce a struktury opeření u těchto již šedesát dva milionů let vyhynulých zvířat. Tým paleontoložky Lidy Xing ho získal v roce 2015 na jantarovém trhu ve městě Myitkyina, v hlavním městě státu Kachin v Barmě.

V pátek o tom informoval vědecký časopis Current Biology. Jeden z vědců, který se výzkumu účastnil, Ryan McKellar z Královského muzea v Saskatchewanu v centrální Kanadě, vysvětlil, že tento nalezený kus ocasu je ve velmi dobrém stavu, má osm opeřených obratlů a pochází z mladého zvířete. „Jsme si jistí, že se jedná o dinosaura, protože obratle nejsou u konce ocasu srostlé, tak jako je tomu u současných druhů ptáků nebo jejich předků. Tento ocas je naproti tomu dlouhý a pružný, s peřím ze všech stran, což potvrzuje, že se opravdu jedná o dinosaura a ne o prehistorického ptáka. Avšak tento druh dinosaura nebyl schopný letu. Jeho opeření sloužilo spíše k jiným účelům, jako je například termoregulace,“ upřesnil paleontolog.

Hlavní autorka neuvěřitelného objevu, Lida Xing z čínské Geofyzikální univerzity uvádí, že tento kus poloprůsvitné pryskyřice tvaru a velikosti sušené meruňky je prvním momentem, kdy vědci mohou jednoznačně odlišit opeření ptáků a dinosaurů. Dle nálezu vědci navíc odvodili, že peří bylo na povrchu nejspíše tmavěhnědé barvy a vespodu světlé až bílé. Z křídel v těsné blízkosti povrchu jantaru bylo možné odebrat vzorek měkké tkáně, ze kterého vědci vyčetli stopy železa a zbytek krve smíchané s pryskyřicí.

Jantar se velmi hojně používá ve šperkařství. Je velice oblíbený i u sběratelů kamenů a fosílií, jelikož v sobě uchovává malé ekosystémy a mikroskopické zajímavosti.