Právnička odboru rodiny, zdravotnictví a práce z kanceláře veřejného ochránce práv Běla Vaverková vyjmenovává, na co má u nás občan ČR a pacient právo stran zdravotnického servisu ve zdravotnickém zařízení. Nemocný musí být informován srozumitelným způsobem v dostatečném rozsahu o svém zdravotním stavu a o navrženém individuálním léčebném postupu a všech jeho změnách.
Zdravotní služby je pak možné pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem a musí mu být také poskytnuty na náležité odborné úrovni. V neposlední řadě by měl personál pacienta poučit i o jejich ceně.
Druhý názor
Když jsme nemocní, taky očekáváme jistou účast, laskavý přístup. I na ten má podle Běly Vaverkové z kanceláře ombudsmana pacient právo. „K nemocnému se musí zdravotnický personál chovat s úctou, má nárok na důstojné zacházení, ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb. Zároveň je třeba zmínit i právo pacienta na výběr poskytovatele zdravotních služeb. Někteří poskytovatelé odkazují pacienty na jejich ‚spádová‘ zařízení, avšak jiné místo bydliště nespadá do důvodů, proč může poskytovatel odmítnout pacienta ošetřit.“