Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Alternativní metody se ve školách používají jako doplněk, ukázal průzkum

Věda

  6:22
PRAHA - Alternativní metody výuky se na základních školách používají především jako doplněk k tradičním vyučovacím postupům. Školy, které je využívají, s nimi přitom mají většinou pozitivní zkušenosti. V dotazníkovém průzkumu na přelomu října a listopadu, do něhož se zapojilo 3408 ze zhruba čtyř tisícovek tuzemských ZŠ, to zjistila Česká školní inspekce.
Vyučování ve škole (ilustrační foto).

Vyučování ve škole (ilustrační foto). foto: Lidové noviny

V matematice, o jejíž výuce se v posledních měsících intenzivně diskutuje v souvislosti s plánovaným zavedením povinné maturity, některou z alternativních metod alespoň jako doplněk využívá 61,7 procenta škol.

Nejpoužívanější jsou přitom prvky metody činnostního učení projektu Tvořivá škola, které u žáků podporují logické myšlení. Pracují s nimi více než tři čtvrtiny škol, využívajících některou z alternativních metod. Známější Hejného metodu postavenou na objevování matematiky žáky, kteří sami nacházejí správná řešení, alespoň zčásti využívá 36,3 procenta škol.

Málo příkladů na procvičování

Zkušenosti jsou v drtivé většině pozitivní. Pouze necelá dvě procenta oslovených ředitelů hodnotila používání alternativních metod či učebnic v tomto předmětu negativně. „Ředitelé viděli přínos v alternativních učebnicích a metodách v rozvíjení logického a matematického myšlení a představivosti žáků. Výuka byla díky nim zábavnější a zajímavější, pomáhaly rozvíjet tvořivou činnost, také díky názornosti,“ uvedla inspekce.

Žáci byli motivovanější a aktivnější. Jako negativum se však v některých případech ukázalo, že tyto metody jsou pro některé žáky náročné nebo nevyhovující. Podle ředitelů navíc v alternativních učebnicích bylo málo příkladů na procvičování.

Nevázané písmo Comenia Script, které se po pilotním testování může jako alternativa k běžné psací abecedě používat od školního roku 2013/2014, je vyučováno na 137 školách. To představuje 4,1 procenta institucí, jejichž ředitelé na tuto otázku odpověděli. Častěji se s ním mohou děti seznámit na soukromých školách, kde podíl škol s tímto typem písma činil přibližně čtrnáct procent.

Pokud se Comenia Script na škole vyučuje, zpravidla také v některých třídách nebo ročnících probíhá paralelně výuka běžného psacího písma. Uvedlo to 82,2 procenta takových škol.

Stejně jako v případě matematiky převažovaly pozitivní ohlasy, negativní postoj mělo 3,7 procenta ředitelů. Jako pozitiva byly nejčastěji zmiňovány jednoduchost psaní, rychlejší psaní i zapamatování písmen, čitelnost a úhlednost písma, rychlejší nástup čtení a výhodnost pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Ředitelé s negativním postojem do dotazníků uvedli jako argumenty omezení rozvoje drobné motoriky a nerozlišování mezer mezi slovy. Zmiňovali se také o problémech při případném přestupu žáka a organizačních potížích při spojování tříd nebo skupin s odlišným typem písma.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!