Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Blogy pod útokem reklamy. Je možné se bránit?

Věda

  8:30
Mezi místa, kam začínají zasahovat ostré drápy agresivního marketingu a PR, patří i blogy. Aféra z minulého týdne se stane ukázkovým příkladem, jak takové pronikání může vypadat.

Inkriminovaný článek byl ze systému Lidovek odstraněn, Google ho však uchovává ve své paměti. Jméno bloggerky je smyšlené a i fotografie patří někomu jinému. foto: Ondřej Pohl, Lidovky.cz

Poté, co tzv. blogy neboli internetové deníčky překonaly počáteční nedůvěru, kdy byly považovány nástroj pro teenagery, kteří se chtějí zviditelnit, nastal jejich raketový rozvoj. Většina velkých zpravodajských portálů je postupně začala integrovat do svých systémů a dávat jim poměrně velkorysý prostor na svých titulních stránkách.

Ve vlně optimistického nadšení bylo slyšet samé pozitivní ohlasy. Konečně je tady nový druh média, který vyléčí neduhy těch starých. Bloggeři coby amorfní skupina nebudou tak snadno podléhat nejrůznějším tlakům, což má přinést větší nezávislost jejich psaní. Také nebudou muset psát, aby zaplnili místo jako konvenční novináři, což jen dopomůže kvalitě a zajímavosti jejich příspěvků. A konečně, mohou se na celou problematiku podívat tak netradičním způsobem, který by byl v „starých“ médiích jen stěží průchodný – to vše jen ku prospěchu čtenáře.

Ne že by bloggerství nutně muselo časem vytlačit standardní redakce, ale může se s nimi vhodně doplňovat a nabízet tak čtenářům pestřejší obsah, což je ostatně důvod, proč se jim dostává, jak už bylo zmíněno, takový prostor.

Ovšem každá mince má dvě strany a bloggerství tak v sobě nese i rizika a potencionální problémy. Všechny je v sobě shrnuje aféra, která pomalu doznívá na českém internetu a která se nejspíše stane učebnicovým příkladem možného zneužití blogů pro PR účely.

Zákeřnost růžového bizona
O co tedy konkrétně jde? Od konce roku se v nejrůznějších blogovacích systémech začínají objevovat nápadně podobné články, které se zamýšlejí nad stavem mikroplateb v českých zemích. A mají poměrně radikální názory: zlí mobilní operátoři dusí prémiové SMS nemravně vysokými provizemi, PayPal se nebude obtěžovat vstupovat na tak malý trh, České poště už dnes nemůže člověk věřit… Tedy všechno špatně, ale na obzoru je platební systém PaySec od ČSOB, který všechny tyto neduhy vyřeší a ještě přidá spoustu výhod navíc.

Takováto radikálnost názorů bývá pro mnohé bloggery typická, mnozí na ní dokonce staví svou kariéru. Takže až posud by bylo vše v pořádku, pokud by se jednalo o skutečné lidi.

Adam Javůrek si povšiml až přílišné časové blízkosti podobných článků v blogovacích systémech iDnes.cz a Lidovky.cz. To, co by však mohlo na první pohled vypadat jako obvyklé kradení si témat, však po dalším pátrání vyústilo v mnohem závažnější zjištění. Jak Klára Franková tak Natálie Koudelková jsou smyšlené osobnosti a stopy k původu článků vedou do agentury Bison and Rose.

Její zástupci se k případu postavili dle klasické poučky o zatloukání – veškerou odpovědnost za zmiňované články přisuzují stážistce, kterou okamžitě propustili.

Její jméno však úzkostlivě tají. Asi z obavy, že by takové mladé dámě nejrůznější personalisté „utrhli ruce“ – jen si představte studentku, která je sama schopná takového spiknutí, jež navíc provede bez nároku na honorář.

Po medializaci celé aféry byly inkriminované příspěvky staženy, stopy zameteny a ČSOB potažmo její agentura má z ostudy kabát. Mnohé otazníky však zůstávají.

Komu vlastně věřit?
Podobný případ určitě není první ani poslední podobný, se kterými se setkáváme. Podle průzkumů dokáže až třicet procent zákazníků pozitivní ohlas na blogu podnítit k nákupu a více než polovinu naopak odradí negativní názor. Můžeme tak očekávat, že tlaky nejrůznějších PR agentur na tuto oblast nadále porostou a to jak v případě podpory prodeje, tak v hanění konkurence.

Jak se bránit? Jakékoli restriktivní zásahy by šly proti samotné podstatě blogování, které se snaží minimalizovat překážky, které brání běžným lidem vyjádřit se. Jediné, co by však neškodilo, by bylo přísnější hlídání identity přispívajícího.

Blogy totiž ze svého principu mohou mít nevyvážený až manipulativní charakter, jelikož se jedná o publikování vlastních názorů. Toho také využívají nejrůznější politici, rovněž ve výbavě komunikačně otevřenějších firem nesmí takový firemní blog chybět. Pakliže je zcela zřejmý původce sdělení, může příjemce k textu zaujmout opatrnější a kritičtější stanovisko, což je ostatně důvod, proč se v klasických médiích tak dbá na přísném oddělení reklamní a redakční části.

Avšak současná otevřenost a anonymita blogů je přímo výzvou k jejich zneužití. Stejně jako jinde i zde tedy platí, že ke každý informaci je potřeba přistupovat obezřetně.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...