7. června 2009 12:53 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Británií hýbe nový slogan: Hodní lidé berou drogy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 34Diskuse
Autobus s nápisem "Hodní lidé berou drogy" z kampaně za otevřenější drogovou politiku v Británii. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Autobus s nápisem "Hodní lidé berou drogy" z kampaně za otevřenější drogovou politiku v Británii. | foto: Release.

LONDÝN/PRAHA Britská nezisková organizace začala vylepovat na autobusy plakáty se sloganem "Hodní lidé berou drogy" v rámci kampaně, jíž chce vyvolat veřejnou debatu o otevřenější drogové politice.

„Bral je jeden ze tří dospělých Britů, a tak by bylo na čase zbavit se předsudků kolem drog a započít debatu směrem k otevřenější a tím i bezpečnější drogové politice,“ píše v listu The Guardian Claudia Rubinová, autorka nové autobusové kampaně, jménem neziskové organizace Release zabývající se dopadem protidrogových zákonů a opatření.

„Všichni známe lidi s drogovou zkušeností. Poslední tři američtí prezidenti se k ní dokonce veřejně přiznali,“ pokračuje Rubinová, když vytýká britské veřejnosti okleštěný pohled na problematiku drog, která je podle ní všudypřítomná a její tabuizování je chybou.

Slogan „Nice people take drugs“ („Hodní lidé berou drogy“), který putuje metropolí vylepen na karoseriích městských autobusů, tak má za úkol přimět lidi k hovoru o zkušenosti s drogami a vyvolat na toto téma veřejnou otevřenou debatu.

Více než třetina dospělých obyvatel Anglie a Walesu podle průzkumů někdy užila některou z ilegálních drog, přičemž marihuanu kouřilo téměř deset milionů Britů. Podle údajů Evropského monitorovacího centra pro drogy a drogovou závislost (EMCDDA) navíc jeden z osmi Britů užil kokain. Pro některé s sebou drogová zkušenost nenese žádné následky, někteří se příležitostně k užití drogy vrátí.

Vzhledem k uvedeným statistikám se Rubinová domnívá, že současné nastavení společenských pravidel, které nutí jak příležitostné, tak pravidelné uživatele drog svou zkušenost skrývat, popírat anebo jí případně alespoň veřejně litovat, je nadále neúnosné.

V návaznosti na autobusovou kampaň ateistů, jejichž slogan „There's probably no God“ („Žádný Bůh zřejmě není“) vloni tolik zahýbal nejen s britskou veřejností, tak přišla s novým heslem, jež má upozornit, že i „hodní lidé“ mají své prohřešky a není důvod je kvůli nim diskriminovat.

Spisovatel Seth Freedman ovšem ve své polemice na stránkách stejného deníku upozorňuje na nebezpečný dopad, který by mohla jednoduchá autobusová „mantra“ ospravedlňující drogovou zkušenost mít, zajména v otázce dětského smýšlení o drogách

  • 34Diskuse




Najdete na Lidovky.cz