Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Češi chtějí na Facebooku působit jako zábavní drsňáci

Magazín

  11:12
Na sociálních sítích touží většina z nás vypadat lépe. Ženy si na svůj profil nedají jiné než lichotivé fotografie, muži zase pěstují image zábavných a provokativních drsňáků. V této kategorii dokonce čeští muži obsadili jednu z předních příček, vyplývá to z průzkumu společnosti Intel.

Zábavný a provokativní drsňák, do této role se chtějí většinou pasovat na Facebooku čeští muži. foto: Shutterstock

S příchodem sociálních sítí se naše chování na internetu dramaticky změnilo. Na svých profilech chceme působit atraktivněji, inteligentněji nebo provokativněji, píše se ve zprávě společnosti.

Se svým obrazem podle průzkumu Intelu na internetu manipuluje 59 procent mužů a 56 procent žen. Firma průzkum prováděla nejen v Česku, ale i v dalších osmi zemích. Celkem se ankety zúčastnilo 4400 lidí v devíti zemích Evropy, Středního východu a Afriky. V Česku odpovídalo přes 500 respondentů.

"To, jak lidé vytvářejí své profily, se značně liší. Nicméně ve všech zemích je společné to, že se za pomoci různých ,sociálních lží‘ snažíme ohromit, šokovat nebo zaujmout své publikum na síti, " zhodnotil výsledky průzkumu Pavel Svoboda, PR manažer společnosti Intel.

Jednoduchá aplikace může zabránit opileckým trapasům na Facebooku.

Nejrozšířenější manipulací na sociálních sítích je všeobecně zařazování pouze lichotivých fotografií, uchylují se k ní dvě pětiny uživatelů. "Češi velice stojí o to, aby vypadali zábavně a provokativně. V této sociální lži vynikají zejména čeští muži, kterým stejně jako například Španělům nadprůměrně záleží na image zábavných a provokativních drsňáků," vysvětlil Svoboda.

S tímto atributem se v praxi pojí uveřejňování fotografií z večírků, momentek z adrenalinových činností, jako jsou extrémní sporty, či sdílení vtipů. Vysoký podíl "virtuálních machů" je v tuzemsku nejenom u nejmladších respondentů, ale například i ve věkových skupinách nad 45 let, kde se k nim hlásí každý pátý respondent.

Pohled psychologa:

Strategie „sympatického rošťáka“ patří mezi způsoby, jimiž lze zaujmout a získat prostřednictvím sítě určité zisky v oblasti sebepotvrzení či navázání zajímavých kontaktů. „Můžeme za tím ale také vidět únik od reálného já, kde jistá anonymita sociálních médií snižuje riziko nejistoty a strachu ze selhání či negativních reakcí druhé strany,“ říká psycholog Pavel Rataj.

Zábavnost a provokativnost jsou vlastnosti, které jsou přirozené u většiny mladých lidí od puberty do svobodných třiceti let. Poměrně vysoká preference této odpovědi u padesátníků nepřijde psychologovi nijak abnormální. „Stylizovat se do polohy vtipného i ve věku kolem padesátky může být projevem potřeby odlehčit každodenní realitu a stres. Lidé v tomto věku už mají jistý odstup a nadhled,“ říká Rataj. U starších mužů vidí snahu dokázat sobě i jiným, že ještě nepatří do starého železa. Je to jeden ze způsobů řešení osobní krize padesátníka, kdy ubývá fyzických a duševních sil.

Arabové chtějí vypadat inteligentněji, Češi se chlubí mazlíčky

V profilech uživatelů jednotlivých zemí se promítají kulturní rozdíly. Například v Egyptě a Spojených arabských emirátech respondenti usilovali o vytvoření jakési intelektuální aury, aby se jevili inteligentnějšími. Češi a zejména Češky se více než ostatní chlubí domácími zvířaty a rodinnými příslušníky. 

"Neváháme přikrášlovat svůj image tím, že hojně publikujeme fotografie svých mazlíčků či potomků, jimiž českojazyčný Facebook oplývá," dodává Svoboda. Podle psychologa je je to přijatelnější a méně sebestředný způsob, jak o sobě něco říci. "Ukazovat své mazlíčky, svou rodinu či kamarády určitým způsobem saturuje potřebu ukázat, kam a ke komu patřím, s čím se identifikuji," říká Rataj. Čtvrtina Čechů se pak přihlašuje z míst, která na druhé udělají dojem.

Lidé kvůli svému obrazu na internetu více čtou nebo cvičí, jsou také ochotni usilovat o společnou fotografii s celebritou nebo sledovat populární pořad v televizi, jen aby byli v obraze. K tomuto se přiznává 20 procent Čechů, ve stejném procentu speciálně kvůli sociálním sítím pořizují rodinná fota z dovolené.

Autor: