30. července 2012 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Čeští vědci odhalili tajemství obrany tropických termitů

Termiti | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Termiti | foto: Shutterstock

WASHINGTON/ PRAHA Čeští, belgičtí a japonští vědci popsali dosud neznámý mechanismus "sebevražedné" chemické obrany tropických termitů druhu Neocapritermes taracua. Jejich studii otiskl ve svém novém vydání prestižní vědecký časopis Science.

Na studii se podíleli biologové a chemici z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR (ÚOCHB AV ČR), Karlovy Univerzity a Masarykovy univerzity.

Podle ústavu na počátku výzkumu stálo pozorování kolegů Jana Šobotníka a Thomase Bourguignona v jihoamerické Francouzské Guyaně. U jednoho z termitích druhů tamního deštného lesa pozorovali zvláštní modré struktury na tělech dělníků.

Sebevražedný výbuch

K překvapení vědců reagovali termití dělníci na podráždění sebevražedným výbuchem. Následující výzkum ukázal, že jde o jedinečnou obrannou strategii dělníků, kterou využívají k obraně před konkurenty z řad ostatních druhů hlínožravých termitů.

ČTĚTE TAKÉ:

Mechanismus spočívá na chemické reakci modrých "krystalů" bílkovinného původu, skladovaných ve zvláštních kapsách mimo tělo, a výměšků slinných žláz dělníků. Obě složky reagují po roztržení těla dělníka a dávají vzniknout lepivé kapalině, která je rovněž toxická pro konkurenční druhy.

Vědci zjistili, že se "modří termiti" chovají obzvlášť agresivně při napadení konkurenčními termity druhu Labiotermes labralis. Napadení termiti protivníka nejdřív pokoušou, načež následuje sebevražedná exploze.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS