Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Čtvrtina Češek se při sexu s novým partnerem nechrání

Magazín

  14:15
PRAHA - Při prvním pohlavním styku s novým partnerem nepoužila žádnou antikoncepci téměř čtvrtina českých žen ve věku 15 až 29 let. Víc než čtvrtina použila antikoncepční pilulky, 40 procent kondom. Na přerušovanou soulož spoléhá devět procent žen. Vyplývá to z aktuálního výzkumu sexuálního chování v ČR.

Kondomy foto: shutterstock.com

"Výsledky průzkumu jsou alarmující, čísla jsou hodně vysoká. Mladí lidé jsou buď příliš sebevědomí a vědomě podceňují rizika nechráněného sexu, nebo se bojí o tématu antikoncepce hovořit, aby o partnera, partnerku nepřišli," tvrdí ředitelka Společnosti pro plánování rodiny a sexuální výchovu Zuzana Prouzová.

Potratů mírně přibylo

V ČR bylo loni hlášeno 25.760 umělých přerušení těhotenství (z 41.446 potratů), což je deset umělých přerušení těhotenství na 1000 žen v plodném věku.

Představuje to sice mírné zvýšení počtu oproti předloňsku, avšak od počátku 90. let umělá přerušení těhotenství klesají.

Celosvětově měla někdy nechráněný sex třetina mladých lidí, pětina lidí přiznává, že spolehlivé metody antikoncepce neužívá. Tvrdí to mezinárodní průzkum, který v 18 zemích zjišťoval sexuální chování více než 6000 lidí ze všech kontinentů vyjma Afriky.

Pohlavní styk bez antikoncepce měla rovněž třetina Evropanů. Třicet pět procent Evropanů považuje přerušovaný styk za spolehlivou metodu antikoncepce, 16 procent na ni při styku spoléhá. Kondom používá 80 procent mladých Evropanů, 40 procent pak hormonální antikoncepci.

Ročně na světě otěhotní přes 200 milionů žen, třetina z těchto těhotenství je neplánovaná. Podle průzkumu třetina mladých nemluvila před prvním stykem o antikoncepci se svým prvním partnerem. Přitom polovina mladých věří, že jsou o antikoncepčních metodách dobře informováni.

Odborníci vyzvali, aby mladí hovořili o antikoncepci se svým partnerem či vrstevníky. V rámci Světového dne antikoncepce, který připadá na sobotu, je má ke komunikaci a získávání informací o antikoncepci motivovat také tým bloggerů prostřednictvím sociálních médií, jako je například Youtube nebo Facebook.

Autoři: ,