Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Cudná móda. Dost bylo nahé kůže, velí nový trend

Čekstajl

  6:06
Cudnost a módnost. Dvě slova, která se zdánlivě vylučují. Alespoň když člověk kouká na tradiční módní přehlídky, kde často platí, že čím méně látky, tím víc in. Ve světě se ale vzmáhá v podstatě nové módní odvětví. Do češtiny by se dalo přeložit jako právě cudná nebo zdrženlivá móda.

Cudná nemusí být nudná. Saúdskoarabská princezna Deena Aljuhání Abdulazíz je vnímána jako módní ikona a je také šéfeditorkou arabské verze magazínu Vogue, která právě začala vycházet. foto: Profimedia

Velký podíl na jejím rozmachu má vzrůstající emancipace muslimských žen, které chtějí být trendy, ale v mezích toho, co jim dovoluje jejich víra. Spolu s nimi se ale k této vlně přidávají ženy z celého světa, které zkrátka netouží na veřejnosti vystavovat zbytečně mnoho kůže.

Dlouhý rukáv, zahalená kolena, případně i kotníky, ať už dlouhou sukní, nebo kalhotami, chybějící sexy průstřihy... to jsou hlavní zbraně „modest fashion“. Střihy jsou ovšem vynalézavé, často i opisují ženské křivky. Pestrobarevnost a výšivky či jiné ozdoby jsou pak samozřejmostí. Zkrátka nejde o neforemné stany zapraných šedivohnědých odstínů vhodných tak k rozdávání Strážné věže, v nichž se ztratí jakékoliv zdání ženskosti.

Samozřejmě primárně jde firmám o to, aby podchytily raketově rostoucí poptávku muslimských žen. Do dvou let se podle agentury Reuters čeká, že za produkty fashion průmyslu utratí skoro půl bilionu dolarů za rok. A to už se samostatné řady decentního oblečení vyplatí. Stejně tak jako vydržet trochu té kritiky. Nejvíce jí teď schytala sportovní značka Nike, když přišla se sportovním úborem, který zahrnuje i hidžáb pro muslimské sportovkyně.

Vogue zase právě v těchto dnech vydal svou první papírovou verzi pro arabský svět. I ten to schytal, když na obálku umístil fotku supermodelky Gigi Hadid ve šperky posetém závoji. Prý jde o náboženskou urážku. Zvlášť když modelka na svém Twitteru připomínala svůj napůl palestinský původ, což mnozí vnímali jen jako bohapustou reklamu.

A do třetice: letos prvně se v Londýně v době klasických týdnů módy konal i týden cudné módy. A ačkoliv šlo opět o událost spojovanou především se sílící chutí muslimských žen utrácet za promyšlené módní kreace, právě zde se ukázalo nejcitelněji, že o „zdrženlivější“ módu mají zájem dámy všech vyznání i ras.

„Dosud byla tato cudná móda vnímána jako úlitba muslimům, což budilo kontroverze. Módní průmysl je totiž v podstatě přísně sekulární. Ale toto vnímání se posouvá,“ citoval profesorku Reinu Lewisovou z Londýnské školy módy server deníku Guardian.

Zájem žen o decentní oděvy se pak dá uchopit také jako „díra na trhu“. To ukazuje zbrusu nový projekt někdejší makléřky Ghizlan Guenezové. Na Mezinárodní den žen spustila stránku The Modist, která nabízí výhradně modely vezoucí se na „cudné vlně“. „Jsme tu pro všechny ženy, které chtějí kvalitní módu, ale zároveň něco ponechat představivosti,“ uvedla Guenezová pro CNN. A Čekstajl s ní rozhodně souhlasí... Představivost je totiž mnohem dráždivější ženskou zbraní, než dekolt tak proklatě nízko střižený, že hrozí... vy víte co.

Autor: