6. října 2017 6:14 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Churchill zalezl odpoledne do postele. Vědci zkoumali přínos šlofíka na octomilkách

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Spánek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Spánek | foto: Shutterstock

Oddával se mu Winston Churchill, v Japonsku pro něj mají zvláštní slovo a španělská odpolední siesta je zdrojem závisti po celém světě. Co však doporučují vědci: dát si během dne šlofíka, nebo ne?

Mezi obědem a večeří se musíte prospat, a to pořádně. Svlékněte se a jděte do postele. Já to tak dělám vždycky. A nemyslete si, že zvládnete méně práce jen proto, že jste během dne spali. To je hloupý názor lidí bez představivosti. Dokážete toho naopak víc. Zvládnete dva dny v jednom – nebo aspoň jeden a půl.“

Autorem této chvály odpoledního šlofíku není nikdo jiný než Winston Churchill. Postel tvořila nezbytnou část výbavy jeho kanceláře v britském parlamentu. Osvěžujícímu spánku od půl páté do půl sedmé přičítal britský premiér zásluhy na tom, že zvládl enormní pracovní zátěž během letecké bitvy o Velkou Británii. Podstatně kratší, zhruba půlhodinový spánek si dopřával mezi třetí a čtvrtou hodinou odpolední americký prezident John Fitzgerald Kennedy, po kterém tento zvyk převzal i jeho nástupce v úřadu Lyndon B. Johnson.

Odborníci však nejsou v náhledu na odpolední šlofík jednotní. Mnozí krátký spánek po obědě doporučují s tím, že má blahodárný vliv na duševní aktivitu v druhé půlce dne, posiluje paměť a soustředění a zrychluje reakce. Zcela jistě je prospěšný lidem, kteří toho v noci moc nenaspali, a vyrovnají si díky němu spánkové manko. Výrazně pomáhá zaměstnancům pracujícím na směny, dálkovým řidičům a mnoha dalším profesím. Zmeškaný spánek zřejmě doháněl dvouhodinovým odpoledním šlofíkem i Winston Churchill, který usínal ve tři ráno a vstával kolem osmé. Totéž platí i o Japoncích. Ti na jedné straně v honbě za úspěchem šidí noční spánek do té míry, že jim hrozí smrt z přepracování čili karóši.

Na druhé straně však holdují takzvanému inemuri čili šlofíku na veřejnosti. Například studenti se řídí zásadou, že kdo spí čtyři hodiny, ten u zkoušky projde, kdo si dovolí pět hodin spánku, ten propadne. Inemuri pak holdují nejen v metru cestou do školy, ale třeba i v posluchárně během přednášky.

Odpolední spánek však pokaždé neprospívá. Ve studii publikované ve vědeckém časopise Scientific Reports došli japonští vědci analýzou dat od více než 300 000 obyvatel Asie a západní Evropy k závěru, že lidem spícím přes den déle než 40 minut hrozí zvýšený krevní tlak, vzestup hladin cholesterolu a cukru v krvi, nadváha a obezita a v neposlední řadě i vyšší riziko propuknutí kardiovaskulárních chorob. Naopak, šlofík trvající méně než 30 minut se ukazoval jako mírná prevence těchto zdravotních problémů.

Nobelovka za spaní

Záhady a mýty kolem spánku vědci pomalu začínají odhalovat. Výrazně k tomu pomohli laureáti letošní Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství, která byla udělena první říjnové pondělí. Američtí vědci Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash a Michael W. Young objasnili, jakým způsobem fungují vnitřní hodiny lidského organismu, tedy takzvané cirkadiánní rytmy, jež mimo jiné řídí spánkový režim.

„Cirkadiánní rytmy určují, že v deset jedenáct večer začneme být ospalí, automaticky se vzbudíme v sedm ráno a někdy uprostřed dne, tak kolem třetí čtvrté odpoledne, naše bdělost poklesne a potřebujeme si dát šálek kávy,“ vysvětlil profesor Rosbash.

Američtí vědci cirkadiánní rytmy zkoumali na octomilkách a odhalili způsob, jakým tyto mušky přizpůsobují své biologické rytmy pravidelnému rytmu dne. Tento systém hraje zásadní roli u všech živých organismu včetně člověka a má dopad na naši náladu, hladinu hormonů, tělesnou teplotu, metabolismus -- a spánek. Díky pochopení toho, jak naše vnitřní hodiny fungují a jak se synchronizují se sluncem, by vědci nyní mohli najít i způsob, jak jej zlepšit – třeba lidem, kteří pracují na směny, nebo často cestují mezi různými časovými pásmy.

Celý text si přečtěte v magazínu Pátek LN, který vychází 5. 10. V magazínu dále najdete:

  • Rozhovor s forenzní genetičkou Halinou Šimkovou o tom, co všechno policisté vyčtou z genů.
  • Od Kim Ir-sena po Kim Čong-una: o dynastii Kimů, která vláde Severní Koreji už více než 70 let.





Jaroslav Petr
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Odvážné maminky ukazují poporodní bříška
Odvážné maminky ukazují poporodní bříška

Těhotenství je krásné období, během kterého se největší změny odehrávají uvnitř ženského těla. Rostoucí bříško, nově získaná kila, napnutá kůže - i tyhle proměny k němu ale patří.