Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Co dokáže udělat tornádo se stovkami tun oceli? Podívejte se

Jeden z aktuálně nejsledovanějších videozáznamů na serveru YouTube ukazuje, jakou sílu má tornádo o rychlosti až 266 km/h. Krátké video zachycuje unikátní okamžiky při vykolejení několikatunového nákladního vlaku. Tornádo řádilo netradičně ve státě Illinois na severu USA.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

·

6. 7. 2009 22:11
To jo.

Nechci Vás rušit, přátelé, ale tuším, že tuhle diskusi by mohl fundovaně posoudit jedině MUDr. Nešpor.

0 0
možnosti

Sporck

12. 7. 2009 23:58
Re: To jo.

Stavte se u něj, jestli by to nezkusil.

0 0
možnosti

dong

6. 7. 2009 10:06
Na youtube

se naznačuje cosi o train simulation. Zvláštní je, že ...lokomotiva samotná nevykolejila,...ale zastavila, cisterna neprorazila, vítr foukal jen chvilku...jako kdyby tyto funkce nebyly ještě hotové. Kde k tomu došlo?

0 0
možnosti

ginANDtonix

6. 7. 2009 9:35
To nebylo tornado

Nejaky vitr sice byl  tesne pred momentem vykolejeni, nicmene,  jasne je videt, ze i vagon druhe casti soupravy vykolejil na stejnem miste a to v momente, kdy stromy okolo trati temer nepohnou vetvemi. Takze hlavni problem byl nejspise v kolejich.

0 0
možnosti

Free

6. 7. 2009 11:50
Re: To nebylo tornado

ještě jednou si teo prohlédněte, během jízdy jsou kolem vlaku v povětří předměty, jež obvykle nelítají

0 0
možnosti

idol

6. 7. 2009 4:14
Ještě, že se jim tam k tomu nevyjadřuje Klimatolog z Prahy!

............. američané by obdrželi  k vážnosti smutné chvíle aspoň porci nechtěného humoru, jako od Klause získali občané Česka při letošních povodních, klikni: http://www.novinky.cz/domaci/172256-klaus-k-povodnim-pocet-obeti-me-prekvapil-je-to-moc-smutne.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www.novinky.cz/domaci/172256-klaus-k-povodnim-pocet-obeti-me-prekvapil-je-to-moc-smutne.html

0 0
možnosti

Idol 2

6. 7. 2009 10:28
Re: Ještě, že se jim tam k tomu nevyjadřuje Klimatolog z Prahy!

Na klimatologa z Prahy celkem kašlu. Počkám si až na tiskovku z Altnerova domu a pak teprve jasně a nekompromisně vyjádřím svůj světonázor.

0 0
možnosti

Bart

5. 7. 2009 21:48
Mašinfírovi se nechtělo vypnout motor

kvůli tornádu. Pak vítr shodil něco pod kola a setrvačnost vlaku zařídila zbytek..

0 0
možnosti

Jap

5. 7. 2009 21:36
Zadne velke prekvapeni

V  solidnim hurikanu, jak  byla  treba Katrina lze namerit pokles tlaku vzduchu  az 100 milibaru, to znamena, ze tlak vzduchu klesne o 10%, to znamena, ze normalni tlak 1kg na cm2 / ctverecni/, klesne na 0,9kgna cm2 /ctverecni /.  Hurikan meri napric stovky kilometru, tornado je daleko mensi,  treba jenom nekolik desitek, ci stovek metru napric a muze trvat jen kratkou dobu.  Ale rozdily v tlaku vzduchu a  maximalni rychlost vetru mohou byt v tornadu  podobne  jako  v hurikanu a tornadum rozumime jeste mene nez hurikanum. Pri odhadovani sily jakou vitr v tornadu nebo v hurikanu tlaci na prekazku kterou ma v ceste  se nemusime  ani obtezovat vypocitavat nebo merit   rychlost vetru, ktera je  klidne  200 , nebo 300 km/ hod /   protoze jestlize mame  urcity rozdil v tlaku vzduchu, ten rozdil vyvola urcitou rychlost vetru a kdyz ten vitr narazi do steny zeleznicniho vagonu, ta se ta jeho  rychlost zmeni  zpatky v tlak, ve zvyseni tlaku na stenu toho vagonu, v silu, ktera se opre do te steny vagonu.

predpokladejme ze napor vetru tornada na zeleznicni vagon vyvola  10% rozdil armosferickeho  tlaku vzduch na  jedne strane vagonu oproti druhe strane vagonu.  To je 0,1 kg na cm2. ten vagon je treba 10m dlouhy a 3m vysoky.  Takze plocha strany vagonu je           1000cm x 300cm =  300.000 cm2

 a sila vetru pusobici na stenu vagonu pri rozdilu tlaku 0,1kg/cm2 je 

                     300.000cm2  x  0,1kg / cm2  =  30.000 kg , to je  30 tun

 A sila 30 tun , pokud by takovy vagon nebyl dobre  nalozeny, ho muze nejen prevratil, jak je videt na videu, ale teoreticky dokonce i zvednout.

0 0
možnosti

joe

5. 7. 2009 21:28
.

mna by zaujimalo preco ten rusnovodic trubi odusu a ide dalej aj pocas silneho vetra, namiesto toho aby zastavil a vyhol sa havarii :)

0 0
možnosti

Petr B.

5. 7. 2009 20:43
hm

Autor tohohle článku je trošku mimo. Prej jedno z nejsledovanějších videí. Možná tak v rámci nějakého týdne, ale počet shlédnuvších na youtube je asi 100 000. Nejsledovanější videa mají i přes 100 milionů.

Jinak nic moc video. Trošku nechápu, kdo tam dal tu kameru tak blbě a holt prostě došlo k vykolejení středního vagónu vlaku vlivem větru (tornádo tam vlastně ani vidět nejde, takže je to trapné). Na youtube jsou s tornády mnohem sledovanější a lepší videa.

0 0
možnosti

MN

5. 7. 2009 21:07
Re: hm

Aktuálně je to nejvíce sledované video na YouTube. Tzn. v poslední době jeho sledovanost raketově roste. Bylo vloženo před dvěma dny a má přes sto tisíc zhlédnutí. To není špatné.

M. Nevyhoštěný

0 0
možnosti

Michal

5. 7. 2009 19:39
NA MOŘI SE ODPAR ŽIVÍCÍ ŽIVEL KONTROLUJE TĚŽKO

lze sice pomáhat bakteriím uvolňujícím jod a tak tvořícím kondenzační jádra mraků včas, než se voda přehřeje...JINAK U NÁS, LÁNY PŠENICE NA MRTVÉ ORNICI, VYKOUSANÉ PASTVINY ABY PAROUBCI SE MOHLI NACPÁVAT STEJKY A JEŠTĚ O TÉ NENASYTNOSTI VYKLÁDAT NA VEŘ. PRÁVNÍM. ROZHLASE, CO ŽE SI ZROVNA "DALI" DO ZOBÁKU...to púotom příroda se brání a paroubkly i s jejich přisluhovači likviduje pilně!

0 0
možnosti