Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Největší módní hříchy Čechů? Tanga, bokovky a kraťasy ve městě

Na západ a na jih od našich hranic platí pravidlo, které se zdá logické: sportovní věci jsou na sport, městská móda je do města. Čechům a Češkám se to stále ještě plete.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

*

4. 8. 2009 19:30
*

Na dnešní dobu článek trošku přitažený za vlasy, řekla bych...

0 0
možnosti

Jana

29. 7. 2009 0:07
reakce

Starosti paní či slečny módní kritičky bych vážně chtěla mít :-)

0 0
možnosti

Okouně

29. 7. 2009 0:06
Proč se nenosí ponožky v sandálech? II

Pokračování...

Nošení této obuvi mohlo totiž Gestapo považovat za provokaci, zastání nenašli ani starší lidé, kteří se jí nemohli ze zdravotních důvodů snadno vzdát a stávali se tak snadným cílem šikany okupačních vojáků, často "vychovaných" právě v Hitlerjugend.

Poslední ránu jinak poměrně neškodnému zvyku nosit ponožky do sandálů pak zasadil konec války, kdy se jako turistická obuv definitivně prosadily (mj. např. i v českém trampingu) pevné vojenské boty z hojných armádních přebytků, které byly levné a trvanlivé. Ostatní sportovní obuv se s profesionalizací sportu (srovnejte např. předválečnou a současnou olympiádu!) čím dál tím více specializovala a převládly v ní kotníkové varianty vhodnější na podávání extrémních výkonů. Sandály s ponožkami tak byly vytlačeny ze světové módy, ale fakt, že se tak vlastně stalo následkem nacistické zvůle, si lidé, zvláště po válce v Německu, raději nepřipouštěli. Následující mladá generace, která jinak černé svědomí svých otců kritizovala, už problému nerozuměla a měla svou vlastní módu.

Nepřípustnost ponožek v sandálech tak zůstala pevně uchycena v podvědomí světové módy, můžeme-li to tak říci, i když dnes, šedesát let po válce, vlastně už nemá takové opodstatnění.

0 0
možnosti

Okouně

29. 7. 2009 0:05
Proč se nenosí ponožky v sandálech?

Otázka: Proč se nenosí ponožky v sandálech?

Odpověď: To je velice zajímavá historická otázka. Ještě ve 20. letech minulého století bylo nošení ponožek v sandálech poměrně běžné, sandály sloužily jako lehká turistická obuv, do které mohla být vkládána tenká ponožka, aby byla kůže ochráněna před škrábanci a prachem. Změna nastala postupně v souvislosti se založením Hitlerjugend v Německu roku 1926 - součástí uniformy tohoto mládežnického spolku byly v německé tradici vysoké bílé podkolenky, vrchním ideologům nacismu se ale zdála být lehká sportovní obuv sandálového typu příliš nevojenskou, neodpovídající militaristickému duchu organizace. V Hitlerjugend a spřízněných tělovýchovných organizacích tak byla během následujících let tvrdě prosazována pevná a vyšší pseudovojenská obuv. Dokud ještě nebyly zakázány ostatní turistické a výchovné spolky (např. němečtí demokratičtí skauti - Pfadfinder, sociálnědemokratické dělnické tělovýchovné jednoty, židovská mládež a další), bylo možné snadno odlišit příslušníka Hitlerjugend právě pro jeho nezvyklé vojenské boty, i když neměl na sobě zbytek uniformy. Boty totiž byly drahé, takže byl-li dotyčný z chudší rodiny, což nebylo za světové hospodářské krize výjimkou, měl leckdy jen jedny a v těch musel chodit stále. V napjaté atmosféře Výmarské republiky to vedlo k četným potyčkám, a tak není divu, že když vliv nacistů posílil, karta se obrátila a nošení sandálů se naopak stalo sociálně diskriminujícím znakem. V dobové propagandě se lze dokonce setkat s tím, že jsou otevřené sandály s ponožkami označovány za "sionistickou" obuv vhodnou leda pro horkou a skalnatou Palestinu a neslučují se s potřebami nordického člověka, jehož kůže na noze je rasově odlišná a samozřejmě výrazně zdravější. Předválečné zvyklosti nosit sandály s ponožkami samozřejmě přinesl těžkou ránu nárůst německého vlivu v Evropě na začátku druhé světové války.

0 0
možnosti

Starej

28. 7. 2009 23:38
Super

To je totalni stadnost. Autor je mentalni zaprtek.

0 0
možnosti

Bau.Max

28. 7. 2009 6:20
Brýle

a tak já si klidně nasadím do města kvalitní cyklistické brýle než brýle od vietnamců nebo nekvalitní neznačkové a vím, že mě nebudou bolet oči, protože když všichni budou skákat do hluboké studny tak já určitě ne

0 0
možnosti

PEPE86cz

28. 7. 2009 0:53
.

Jo skoda ze autorka neni moje holka.Ma ve vsem pravdu.Cesi se voblikaj jak somraci.

0 0
možnosti

Adam

27. 7. 2009 23:41
bunda

Nejspíš se do diskuse připojuji příliš pozdě. ve světě módy fundovaný nejsem, jedno vím ale určit.ě Gore-texová bunda vás nezahřeje! Ani ve městě ani na Šumavě, ani kdekoli jinde. To ať prosím vezme autorka navědomí.

0 0
možnosti

Jan Horák

27. 7. 2009 18:47
můj názor

Je hrozné, jakou úroveň má tato diskuse (či alespoň většina příspěvků). Když už s autorkou nesouhlasíte, dělejte to slušně!

Co se týče tématu, myslím si, že člověk by se měl oblékat vkusně, tj. klidně si i ve vedru obléci kalhoty a boty. Myslím si ale, že stejně tak je možné si vzít sandály, kraťasy a triko. I toto se totiž dá sladit do vkusného celku. Já tak chodím a nevypadám přitom jako na pláži (když jsem v ulicích). Vkusnost a úměrnost platí, nicméně vždy je třeba brát v ohled i kontext (tj. třeba to vedro v ulicích). ještě dodám, že je třeba vkusně sladit části oblečení, nezáleží už tak na tom, kde jsem jednotlivé kousky koupil (tj. klidně i na té tržnici, ač je pravda, že spousta věcí odtamtud moc nevydrží).

závěrem: 1) vkus není nic špatného, 2) jeho konkrétní projev ale není nic absolutního, 3) naše oblečení o nás hovoří za nás

Jan Horák

0 0
možnosti

V

26. 7. 2009 22:21
s necim souhlasim

ale je treba to brat individualne, nektery muz muze v kratasech vypadat dobre a k jinemu vubec nesedi, tanga by zensky NIKDY nemely nosit jako alternativni spodni pradlo na cely den a uz vubec ne ty tluste kterym prave vsechno vyleza, ci spis vyteka, to je takova hovadina a je to tak nesexy az to boli, a hlavne je to dnes znacka prinalezitosti ke spolecenske spodine, nebo casove zpozdila buranska poplatnost modnimu trendu a nevkusu.

Kultura bot je hlavne ve vetsich mestech udesna, s temi sportovnimi botami nosenymi coby vseucelova denni obuv... na zapade je to povetsinou neomylna znacka spodiny na mestskych periferiich ale i vcelku to neni o moc lepsi nez treba v Praze.

Taky jsem proti ponozkam v sandalech, je to takove nedustojne, ale i tady bych rekl, ze u nekoho je to prijatelne, zalezi na osobe a obleceni a prostredi jak spolecenskem, tak geografickem, takze bych z toho nedelal nejake velke pravidlo.

0 0
možnosti

V

26. 7. 2009 22:30
Re: s necim souhlasim

jeste bych dodal, ze jestli je ta kritika minena na bezne radove obcany, tak tam bych rekl, ze to se vse spravi az budou lidi povsechne na vyssim zivotnim standardu, chtit ted nejake zmeny ja tak trochu podobne vyroku te cisarovny, co odvetila, ze kdyz lide nemaji chleba, tak at ji kolace... je to podobne odtrzeni od skutecnosti denniho ziti bezneho obcana tohoto statu. Vseobecne receno, clovek musi byt bohatsi, aby mel obleceni jen na hory a jen do mesta a jen na vychazky do parku atd atd, i kdyz nektere vytky by nestaly moc penez na odstraneni.

0 0
možnosti