Móda a módní trendy byly již v minulosti mnohdy silně ovlivňovány slavnými osobnostmi, které způsobovaly určitý efekt na módní průmysl. Meghan Markle, vévodkyně ze Sussexu, se však tomuto klasickému efektu v mnohém vzdaluje a využila svého postavení ke zviditelnění neznámých, nových, etických značek. A tak kromě toho, že občas oblékne módní kousek od takových módních velikánů jako jsou Gucci nebo Prada, mnohem častěji začínají z jejího stylu oblékání profitovat dosud neznámé značky.
Největší pozornost je upírána na oblečení vévodkyně při oficiálních příležitostech. Takto se v březnu minulého roku bleskově zviditelnila do té doby málo známá kanadská značka Mackage, od které Markleová oblékla pískově hnědý kabát. Během následujících 24 hodin zaznamenala značka 1,6 miliardy zmínek svého jména v médiích a dosáhla 2 000 sledujících na Instagramu. Agentura Kantar Consulting, která analýzu zveřejnila, tento efekt nazvala „The Markle Sparkle“, ve volném překladu tedy „zářivá Markleová“.
Meghan jako katalyzátor
Velká pozornost je věnována také doplňkům, zejména kabelkám. Když si vévodkyně vzala na svou první veřejnou vycházku s princem Harrym v prosinci 2017 kabelku od Strathberry se sídlem v Edinburghu, zdvojnásobil se meziroční příjem firmy.
„Publicita a pozornost, která nám byla poté věnována, byla neskutečná,“ říká podle listu The Guardian zakladatel módní značky Guy Hundleby, který v následujících měsících po události napočítal přes 2000 zmínek o své značce napříč světovými médii. V říjnu roku 2018 si mohl díky tomu otevřít pobočku v prestižní londýnské ulici Burlington Arcade. „Meghan byla fantastickým katalyzátorem pro náš růst,“ připouští Hundleby.
Poté, co si Meghan na multisportovní hry s názvem Invictus Games, založené princem Harrym, vzal brýle od Finlay & Co, podílel se prodej těchto brýlí na 80% ročního výdělku společnosti.
‚Každá pozornost je dobrá pozornost‘
Ani přehmat však u Meghan nezaznamenal negativní efekt. Na titulní stránky prakticky všech bulvárních novin se v říjnu minulého roku dostala poté, co si v rámci turné po Austrálii oblékla červené šaty od značky Self Portrait a zapomněla na nich visačku. Podle zakladatele značky Han Chonga je každá pozornost dobrá pozornost. „Když vystoupila z letadla v našich šatech a koukala z nich originální visačka, jen ve Spojených státech to za dva dny vygenerovalo 1,5 miliardy zmínek o nás,“ citoval The Guardian Chonga. „Díky té visačce si našich šatů každý všiml. Myslím, že je to dobré. Lidé to milovali, protože jim to připadalo opravdové,“ citoval Chonga The Guardian.
Na turné po Austrálii Meghan oblékla také čistě černé džíny od značky Outland, která podporuje ženy zachráněné před sexuálním obchodováním v Kambodži tím, že je vyučí na švadleny. Poté, co vévodkyně v těchto šatech vystoupila na veřejnosti, společnost zaznamenala globální nárůst online prodeje o 2000 %, píše The Guardian.
Podobného efektu dosáhla značka DeMellier, od které Meghan nosila kabelku. Společnost financuje z každé prodané kabelky vakcíny a léky skrze SOS dětské vesničky pomáhající dětem například v Somálsku. „Je bez debat, že nám to skvěle pomohlo rozšířit povědomí o naší značce a podpořilo vše, co tu děláme,“ řekla podle The Guardian zakladatelka společnosti a designérka Mireia Llusia-Lindth.