Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Genetický průlom. Vědci upravili slepice, aby zabránili šíření chřipky

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Doporučujeme
CAMBRIDGE/PRAHA - Ptačí chřipka už se nebude šířit ve velkochovech drůbeže. To by mohlo být výsledkem pokusu britských vědců, který má být i přínosem v lékařství.

Vůbec poprvé se podařilo geneticky upravit dědičnou informaci ptáků. Vytvořili jsme slepice, které nepřenášejí ptačí chřipku, ohlásil britský tým.

Ptačí chřipka na lidi 'nepřeskočí'
Přelomový výzkum, popsaný v novém vydání časopisu Science, umožní předcházet rozsáhlým epidemiím této choroby ve velkochovech drůbeže. Tím bude možné snížit také riziko "přeskočení" ptačí chřipky na lidi, věří vědci z univerzit v Cambridgi a v Edinburghu.

Výzkumníci vedení Jonem Lyallem si pohráli s dědičnou informací drůbeže. Vložili do ní gen, který zabrání množení viru. Pak slepice infikovali ptačí chřipkou. Nemoc u kuru domácího sice propukla, ale nešířila se dál, dokonce ani na zvířata žijící v bezprostřední blízkosti těch nakažených.

"Je to obrovský průlom," míní Jaroslav Petr z Výzkumného ústavu živočišné výroby v Praze-Uhříněvsi. A připomíná, že britský tým vytvořil geneticky upravenou slepici už loni, ale kvůli patentovému řízení vše držel v tajnosti. "Je to podobné jako s naklonovanou ovcí Dolly," dodává profesor Petr.

Budou snášet zlatá vejce
Jak ale upozorňují sami výzkumníci, geneticky upravené slepice zatím nejsou připravené k pojídání. A i pokud budou, je otázka, zda a kdy evropské úřady něco takového povolí. Práce britských vědců ale časem usnadní výrobu léků. Určitě se podobným způsobem podaří vnést do slepičí dědičné informace i lidské geny. "Slepice pak začnou doslova snášet zlatá vejce," podotýká Jaroslav Petr.

Sehnat mnohé bílkoviny využitelné při léčbě je obtížné a také drahé. "Gram stojí v přepočtu zhruba milion korun," odhaduje profesor Petr. Z jediného vejce geneticky upravené slepice bychom ovšem právě gram cenné bílkoviny mohli získat, a když budeme počítat s roční snůškou 250 až 300 vajec, dostaneme se už k pěkné sumě.

Využívat při výrobě léků geneticky upravené savce se moc neosvědčilo, vzniklé bílkoviny totiž často vyvolávaly alergické reakce. Jenže vložit geny do ptačí dědičné informace je mnohem náročnější. "Zkusil jsem to společně s Pavlem Trefilem a byl to jeden z nejnáročnějších experimentů," vzpomíná Petr.

Všechny akční letáky na jednom místě!