Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Homosexualita je zčásti dědičná, tvrdí vědci. V DNA našli pět podobností

PRAHA - Je náklonnost ke stejnému pohlaví vrozená, nebo jde o zvolený životní styl? Do jisté míry ji máme vepsanou v genech, tvrdí američtí vědci. Ve studii, kterou zveřejnil časopis Psychological Medicine, zkoumali dědičnou informaci 409 homosexuálních bratrů. Našli pět míst, která se u většiny homosexuálů shodovala.

Homosexuálové (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Autoři přitom původně chtěli vyvrátit dvacet let starou studii provedenou na menším vzorku lidí, která došla ke stejnému závěru. „Byl bych se vsadil, že ji nepotvrdíme,“ říká jeden z autorů, psycholog Michael Bailey. Ale stal se pravý opak.

Vliv má i prostředí

Nedá se ale říci, že by vědci našli přímo „geny homosexuality“. Komplikované vlastnosti jako sexuální orientace se podle nich nedědí tak jednoduše jako barva očí. Podílí se na nich více různých genů a ovlivňují je i životní podmínky.

Existují ale varianty DNA, které pravděpodobnost homosexuality zvyšují. „Objev genů, jež posilují sklony k jisté sexuální orientaci, by mohl ve společnosti přispět také ke změně náhledu na homosexualitu jako takovou,“ konstatuje biolog Jaros lav Petr. Zároveň připomíná, že náklonnost ke stejnému pohlaví se vyskytuje i v přírodě, například u labutí.
Nová studie má také kritiky. Podle nich nejsou předložené důkazy přesvědčivé, protože ve vytipovaných oblastech DNA se nachází více genů a není jasné, které ovlivňují sexuální orientaci.

Celý článek si můžete dočíst ve víkendovém vydání Lidových novin tradičně s přílohou Orientace a Relax.

Všechny akční letáky na jednom místě!