Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Industriální kolos inspiroval mladé umělce

Magazín

  9:00
Jedno místo, jeden čas. Takové bylo zadání pro třicet účastníků uměleckého workshopu v bývalém dole Hlubina v Ostravě.

Skupina mladých pozvala umělce z celého světa, aby se inspirovali místem, které už ztratilo svůj význam a nyní hledá novou, barevnější tvář. Minulý víkend umělci představili svá díla poprvé veřejnosti.

„Důl Hlubina má pro mě zvláštní kouzlo. Desítky let v něm pracovali horníci – a najednou je prázdný. Jednou za čas se tam konají kulturní akce, které organizuje občanské sdružení Provoz Hlubina. Většinou jsou to výstavy nebo koncerty. Spolu s kamarády nás napadlo, že uděláme něco většího: Deepcamp, kde budou umělci bydlet přímo v areálu a¬společně se inspirují tím, co je obklopuje,“ říká devatenáctiletá studentka Magdaléna Thomitzková, která se svým týmem organizovala už několik akcí v Ostravě. Magdaléna a její kamarádi mají za sebou několik divadelních festivalů a výstavních projektů, letos chtěli uspořádat akci, která přiláká nejen Ostravany.

Jacob

Hana Mikulenková

„Začátkem léta jsme oslovili české i zahraniční umělce. Každý, kdo se chtěl zúčastnit naší akce, musel poslat podrobný projekt s popisem toho, co chce na Hlubině vytvořit. Zájem umělců nás překvapil, hlásily se desítky umělců nejen z Čech, ale i z Nizozemska nebo z Japonska. Nakonec jsme vybrali dvacet nejzajímavějších projektů.“

Industriální kolos Hlubina zaujal například japonskou performerku Yoko Ishiguro. Vytvořila performanci Spletenec, při které se nechala přivázat rudými provazy pod těžební věž, a stala se tak na chvíli součástí obřího organismu. Výtvarník Jakub Bachorík se zase vžil do role horníků, kteří každý den přijížděli tramvají a putovali podchodem až k dolu. Celou stěnu podchodu vyzdobil obrázky postav jako vystřižených z¬komiksových příběhů.

„Jsme rádi, že se nám celý Deepcamp podařilo zvládnout, i když to bylo někdy náročné. Určitě je to pro nás zkušenost do budoucna. Naučili jsme se, jak jednat s lidmi a jak řešit problémy na poslední chvíli. Měli jsme štěstí, že nás podpořila Nadace O2 v programu Think Big. Díky tomu jsme mohli nakoupit materiál pro umělce i zorganizovat závěrečný festival. Podařilo se nám také sehnat dalšího sponzora, firmu OKD. Rozhodně chceme s Deepcampem pokračovat. Však už teď se umělci ptají, kdy bude příští ročník.“