Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

Italští vědci mají prý klíč k nalezení účinné vakcíny proti AIDS

Zdraví

ŘÍM/PRAHA - Italští výzkumníci prý objevili klíčový mechanismus, který by mohl zabraňovat viru HIV způsobovat smrtelnou nemoc AIDS. Podle odborníků jde o posun, který by mohl vést k vytvoření efektivní očkovací látky proti rozvinutí nemoci.

Boj proti AIDS. foto: Reuters

O objevu informovala agentura ANSA s odvoláním na článek italských vědců zveřejněný v internetové verzi odborného časopisu PLoS ONE. Vakcíny na bázi Env a TAT již podle ANSA procházejí první zkušební fází.

Virus HIV disponuje proteinem pod názvem TAT, o kterém se dlouhodobě ví, že umí ničit nádorové buňky a že by tedy teoreticky mohl zkázonosné působení viru nasměrovat proti nádorovému bujení místo proti zdravým buňkám. Sám na to ale nestačí.

Experti vedení Barbarou Ensoliovou z italského národního střediska pro výzkum AIDS nyní zjistili, že TAT se váže na jiný protein s označením Env. Teprve společnými silami jsou tyto proteiny údajně s to zabránit viru pustošit organismus a šířit se v něm. Oba proteiny mají prý ještě jeden blahodárný účinek: zmírňují následky infekce, která tělo člověka napadá při podávání takzvaných antiretrovirálních léků.

ČTĚTE DÁLE:

Šéf italského národního zdravotního institutu Enrico Garaci se domnívá, že objev přináší odpověď na to, proč jsou výsledky dosavadního podávání preventivních vakcín pouze na bázi proteinu Env tak omezené, a ukazuje nové možnosti řešení.

Objev italských výzkumníků ocenila jako důležitý, i když dílčí krok, manažerka českého Národního programu HIV/AIDS Džamila Stehlíková. "Podle mého názoru je tato zpráva důležitý, ale přece jenom dílčí krok v soustavném celosvětovém bádání při hledání účinné vakcíny proti HIV. Patří do řady dalších obdobných výzkumů, ale výsledek - tedy účinná vakcína - je bohužel stále v nedohlednu," řekla ČTK Stehlíková.

Boj proti AIDS

Boj vědců z celého světa proti AIDS trvá od objevení této nemoci tři desítky let. Významně se do něj zapojili i čeští odborníci v čele s objevitelem takzvaných antivirotik Antonínem Holým, který spolu s francouzskými kolegy našel způsob, jak viry HIV likvidovat.

Viry HIV mají schopnost začlenit se do DNA hostitele a dlouhodobě ve vybraných buňkách v latentním stavu odolávat lékům.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...