24. listopadu 2017 6:51 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Jak odolávat vlčímu hladu? Hodně pijte a nevynechávejte jídlo

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Za jak dlouho se nápoj dostane do močového měchýře? (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Za jak dlouho se nápoj dostane do močového měchýře? (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

ŘÍM Když se snažíme shodit nějaké ty kilogramy, není vždy snadné odolávat kručení v břiše. Podle expertů je však možné odolávat pokušení a dodržovat dietu, aniž bychom vynechávali jídlo, píše italský deník Corriere della Sera.

Především se staňte přáteli vody. Zaměňování žízně s hladem je mnohem častější, než bychom si mysleli. I lehká forma dehydratace může vyvolat pocit nekontrolovatelného hladu. „Plnost a pocit sytosti jsou dvě zcela odlišné věci,“ vysvětluje Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu potravy při nemocnici Svatého Rafaela v Miláně. 

„První je prchavý fyzický pocit, zatímco druhý případ je otázkou chemie související s trávením jednotlivých potravin, a tedy trvá déle. Je tedy důležité dopřávat si správné množství vody. Užitečná je sklenka vody před jídlem, a to jak pro zamezení dehydrataci, tak především pro co nejlepší přípravu našich chuťových pohárků k tomu, aby dobře zaznamenaly chuť, která je první podmínkou pro pocit sytosti. Naopak přílišné množství vody, například vypijeme-li litr v naději, že se tak nasytíme, může vyvolat touhu po slaných potravinách. A všichni vědí, že solené brambůrky nejsou dietní,“ uvádí.

Ne každá dieta vykouzlí úsměv na tváři

Nikdy nevynechávejte jídlo. Jestliže si myslíme, že zvítězíme nad hladem a vynecháme některé jídlo, způsobíme si tím bumerangový efekt, protože nakonec budeme ještě hladovější. „Prevence a plánování mají zásadní význam,“ upozorňuje dietoložka Betsy Ramirezová z amerického Shreveportu. „Je vhodné naplánovat si tři vyvážená jídla v intervalu asi pěti hodin, abychom nenechávali žaludek příliš dlouho prázdný,“ říká. Samozřejmě se vyváženými pokrmy myslí správný poměr mezi proteiny, tuky a sacharidy, abychom si udrželi pocit sytosti a úroveň glykemie a stabilizovali tak i náladu.

„Úplné hladovění snižuje bazální metabolismus a zvyšuje úroveň kortizolu, tedy stresového hormonu, a tím se stáváme nervóznějšími a později se nás zmocní vlčí hlad. Jestliže nemáme zrovna čas se najíst, dejme si alespoň trochu zeleniny s olivovým olejem, protože ten dokáže mozku vyslat signál sytosti,“ říká Stefano Erzegovesi.

Dopřávejte si přesnídávky bohaté na vlákninu. V okamžicích, kdy zvítězí hlad, zvolte zdravou přesnídávku plnou vlákniny, která utiší hlad, přinese pocit sytosti a nezvýší denní kalorický příjem. K takovým přesnídávkám patří nepochybně ovoce a zelenina, ale také celozrnné potraviny, ořechy a luštěniny. Takové potraviny jsou vhodné pro střevní bakterie, které, když jsou v pohodě, zaručují správné fungování metabolismu a především imunitního systému a nervové soustavy,“ doporučuje Erzegovesi.

Proteiny dávají signál sytosti, ale tuky ještě více. Proto jsou ideální přesnídávky, kde se spojují proteiny a tuky, jako jsou ořechy, slunečnice, sezam. Je třeba si předem odměřit porci, abychom to nepřehnali s množstvím a nesnědli příliš mnoho kalorií.

Pozor na spánkový deficit

Když máme hlad bez příčiny, může to být ve skutečnosti tím, že se jen nudíme. Proto je třeba se rozptýlit. „Jděte pryč z kuchyně a dopřejte si procházku na čerstvém vzduchu. To pomáhá v tom, abychom přestali myslet na jídlo,“ říká newyorská dietoložka Jessica Levinsonová. Někdy stačí žvýkat žvýkačku, skládat puzzle, číst, pracovat na zahradě či klábosit s přítelem.


Konečně četné studie potvrzují, že nedostatečný spánek způsobuje chuť na jídlo a hlad. Proto se doporučuje osm hodin spánku, aby tak měl organismus čas si pořádně odpočinout. „Dobrý spánek je důležitý pro to, že se udržuje pod kontrolou úroveň kortizolu. Nedostatek spánku způsobuje, že jsme nervóznější a impulzivní a máme sklony více jíst,“ říká Stefano Erzegovesi.pel hej

ČTK
  • 0Diskuse






REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Skoncujte s iluzí dokonalých Vánoc
Skoncujte s iluzí dokonalých Vánoc

Padající stromeček a nekončící úklid. I takové jsou Vánoce.

Najdete na Lidovky.cz