V nabídce mají takové přístroje až 30 různých nápojů - vodu, nealkoholické nápoje, zelený čaj, polévky a samoohřívací kávu v plechovce od hořké po sladkou, s mlékem nebo bez. Vše v jednom automatu. Praktičtější to být nemůže, píše agentura DPA.
Káva z plechovky
Časy rozkvětu džidó hamaiki však již zřejmě skončily. Obchody s prodlouženou otevírací dobou či supermarkety otevřené 24 hodin, nazývané v zemi kombini, jsou pro automaty stále větší konkurencí.
„Dříve jsem pil kávu z plechovky,“ říká jeden úředník z Tokia. Ale teď, obchody nabízejí nápoje z čerstvě umleté kávy. A ty nejsou jen levné, ale také lépe chutnají než kávy v plechovce z automatů. To pocítili také výrobci nápojů. Loni klesl obrat nápojových automatů na dvě miliardy jenů (424,1 milionu Kč). V roce 1995, kdy byly nápojové automaty na svém vrcholu, tržby činily 3,1 miliardy JPY.
Díky hře Pokémon Go se snížil počet sebevražd na japonském útesu |
Kromě klasických nápojových automatů existuje jednou tolik přístrojů, které nabízejí širokou škálu dalších produktů: od zmrzliny, ovoce a zeleniny, kapesníků, instantních nudlí s vařící vodou, baterií či punčoch po kondomy a porno časopisy.
V polovině 90. let minulého století koupili Japonci 48 procent nealkoholických nápojů v automatech. V loňském roce to podle statistiky výzkumného ústavu pro nápoje Inryo Soken už bylo jen 29 procent. Automaty však i přes pokles v prodeji nápojů předhánějí kombini, jejichž podíl činil 22 procent. Navzdory konkurenci v odvětví se tak automaty stále drží.
Analytik z institutu Inryo Soken Kazuhiro Mijašita to vysvětluje vysokými ziskovými maržemi. Automaty také nepotřebují zaměstnance. „Z toho důvodu jsou automaty důležité pro mnoho nápojových firem,“ říká Mijašita.
A protože automaty zůstávají pro firmy nadále atraktivní, mohou výrobci přicházet stále s něčím novým. Takže již existují přístroje, které k zákazníkovi mluví a doporučí mu vhodný nápoj. Pomáhá při tom kamera se softwarem na rozpoznání obličeje, která s vysokou pravděpodobností určí pohlaví a věk zákazníka. Přístroj při svém doporučení vychází i z denní doby a venkovní teploty.
Téměř nikde jinde ve vyspělém světě nejsou prodejní automaty tak vyspělé nebo nemají tak převládající postavení. V Evropě je jedničkou pro nápojové automaty Německo, kde se v roce 2015 prodalo z automatů 5,4 miliardy nápojů a jiného občerstvení. To je podle údajů Spolkového svazu provozovatelů prodejních automatů 14,9 milionu kusů denně. Celkem je v zemi více než půl milionu automatů, většinou na teplé a studené nápoje. Kolem 80 procent jich je v kancelářích, zbytek v oblastech s velkou koncentrací lidí, jako vzdělávací instituce, nemocnice, nádraží a jiná veřejná místa.
Japonská kola tokyobike dobývají svět. Prodávají se i v Praze |
V zemědělských oblastech Japonska také někteří zemědělci, kteří provozují obchody, používají speciální prodejní automaty pro své výroby v době, kdy mají zavřeno. Podobně také pekaři nebo řezníci. Přístroje mají dotykovou obrazovku a je možné v nich platit několika způsoby.
Automaty se používají také v rámci pomoci při zmírnění následků katastrof, například při zemětřesní poskytují nápoje zdarma. Po katastrofě způsobené přívalovou vlnou cunami v březnu 2011 bylo na severovýchodě země tímto způsobem poskytnuto více než 100.000 nápojů. Jiné mohou díky přidělané obrazovce zobrazovat zprávy a v případě potřeby pokyny pro evakuaci. Dokonce přišel i nápad s instalací zdravotnického zařízení na pomoc při srdeční arytmii.
Fantazii se meze nekladou. Budoucnost automatů závisí na tom, jakou budou mít přidanou hodnotu pro obyvatele, říká profesor z univerzity Kwansei Gakuin a odborník na marketing a chování spotřebitelů Šoji Jamamoto. Nicméně navzdory novým přístrojům má konkurence kávy z kombini na dodavatele nápojových automatů negativní dopad. Loni v bylo v zemi 2,47 milionu nápojových automatů, o 2,9 procenta méně než před rokem.