Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Japonským prodejním automatům konkurují malé obchody

Magazín

  6:22
TOKIO - Prodejní automaty v Japonsku jsou tak všudypřítomné jako semafory. S téměř pěti miliony „džidó hambaiki“ je jimi třetí největší ekonomika světa vydlážděná. Jeden automat připadá na téměř 25 obyvatel a díky tomu má národ zaměřený na vyspělou techniku největší hustotu prodejních automatů na světě. Zhruba polovina z nich jsou automaty s nápoji.

Japonským prodejním automatům konkurují malé obchody foto: Shutterstock

V nabídce mají takové přístroje až 30 různých nápojů - vodu, nealkoholické nápoje, zelený čaj, polévky a samoohřívací kávu v plechovce od hořké po sladkou, s mlékem nebo bez. Vše v jednom automatu. Praktičtější to být nemůže, píše agentura DPA.

Káva z plechovky

Časy rozkvětu džidó hamaiki však již zřejmě skončily. Obchody s prodlouženou otevírací dobou či supermarkety otevřené 24 hodin, nazývané v zemi kombini, jsou pro automaty stále větší konkurencí.

„Dříve jsem pil kávu z plechovky,“ říká jeden úředník z Tokia. Ale teď, obchody nabízejí nápoje z čerstvě umleté kávy. A ty nejsou jen levné, ale také lépe chutnají než kávy v plechovce z automatů. To pocítili také výrobci nápojů. Loni klesl obrat nápojových automatů na dvě miliardy jenů (424,1 milionu Kč). V roce 1995, kdy byly nápojové automaty na svém vrcholu, tržby činily 3,1 miliardy JPY.

Díky hře Pokémon Go se snížil počet sebevražd na japonském útesu

Kromě klasických nápojových automatů existuje jednou tolik přístrojů, které nabízejí širokou škálu dalších produktů: od zmrzliny, ovoce a zeleniny, kapesníků, instantních nudlí s vařící vodou, baterií či punčoch po kondomy a porno časopisy.

V polovině 90. let minulého století koupili Japonci 48 procent nealkoholických nápojů v automatech. V loňském roce to podle statistiky výzkumného ústavu pro nápoje Inryo Soken už bylo jen 29 procent. Automaty však i přes pokles v prodeji nápojů předhánějí kombini, jejichž podíl činil 22 procent. Navzdory konkurenci v odvětví se tak automaty stále drží.

Analytik z institutu Inryo Soken Kazuhiro Mijašita to vysvětluje vysokými ziskovými maržemi. Automaty také nepotřebují zaměstnance. „Z toho důvodu jsou automaty důležité pro mnoho nápojových firem,“ říká Mijašita.

A protože automaty zůstávají pro firmy nadále atraktivní, mohou výrobci přicházet stále s něčím novým. Takže již existují přístroje, které k zákazníkovi mluví a doporučí mu vhodný nápoj. Pomáhá při tom kamera se softwarem na rozpoznání obličeje, která s vysokou pravděpodobností určí pohlaví a věk zákazníka. Přístroj při svém doporučení vychází i z denní doby a venkovní teploty.

Téměř nikde jinde ve vyspělém světě nejsou prodejní automaty tak vyspělé nebo nemají tak převládající postavení. V Evropě je jedničkou pro nápojové automaty Německo, kde se v roce 2015 prodalo z automatů 5,4 miliardy nápojů a jiného občerstvení. To je podle údajů Spolkového svazu provozovatelů prodejních automatů 14,9 milionu kusů denně. Celkem je v zemi více než půl milionu automatů, většinou na teplé a studené nápoje. Kolem 80 procent jich je v kancelářích, zbytek v oblastech s velkou koncentrací lidí, jako vzdělávací instituce, nemocnice, nádraží a jiná veřejná místa.

Japonská kola tokyobike dobývají svět. Prodávají se i v Praze

V zemědělských oblastech Japonska také někteří zemědělci, kteří provozují obchody, používají speciální prodejní automaty pro své výroby v době, kdy mají zavřeno. Podobně také pekaři nebo řezníci. Přístroje mají dotykovou obrazovku a je možné v nich platit několika způsoby.

Automaty se používají také v rámci pomoci při zmírnění následků katastrof, například při zemětřesní poskytují nápoje zdarma. Po katastrofě způsobené přívalovou vlnou cunami v březnu 2011 bylo na severovýchodě země tímto způsobem poskytnuto více než 100.000 nápojů. Jiné mohou díky přidělané obrazovce zobrazovat zprávy a v případě potřeby pokyny pro evakuaci. Dokonce přišel i nápad s instalací zdravotnického zařízení na pomoc při srdeční arytmii.

Fantazii se meze nekladou. Budoucnost automatů závisí na tom, jakou budou mít přidanou hodnotu pro obyvatele, říká profesor z univerzity Kwansei Gakuin a odborník na marketing a chování spotřebitelů Šoji Jamamoto. Nicméně navzdory novým přístrojům má konkurence kávy z kombini na dodavatele nápojových automatů negativní dopad. Loni v bylo v zemi 2,47 milionu nápojových automatů, o 2,9 procenta méně než před rokem.

Autor: