Studie nově definuje mírnou porci alkoholu jako zhruba 340 ml piva, 140 ml vína a 42 ml tvrdého alkoholu. Taková definice má výrazně nižší míry než předchozí standardy, muži pak mají denně nárok na dvě takové porce, ženy na jednu.
Alkohol v těhotenství není Češkám cizí. V jeho spotřebě jsou šesté na světě |
Okolo pěti tisíců figurantů v této studii budou muži a ženy v minimálním věku padesáti let. Z těch budou vybráni pouze ti, kteří mají kardiovaskulární onemocnění nebo je u nich vysoce pravděpodobné. Pravidelní konzumenti alkoholu ve velké míře budou stejně jako ti, kteří alkohol ještě nepili, ze studie vyloučeni. Důvodem pro vyloučení ze studie budou i jiné zdravotní podmínky, například zvýšená pravděpodobnost onemocnění rakovinou prsu u žen.
Problémem však může být nedostatečná délka a šíře studie. Podle odborníků nebude studie schopna správně postihnout vztah konzumace alkoholu a pohlaví konzumenta. Podle předchozích studií je však právě tento aspekt klíčový. Metabolismus žen totiž zpracovává alkohol pomaleji a zvyšuje se tak pravděpodobnost negativního vlivu alkoholu na organismus. Dlouho už se proto vedou dohady o souvislosti konzumace alkoholu a rakoviny prsu.
Kdo zaplatí účet?
Ještě více pochybností vzbuzuje financování celé studie. Více než polovinu z obřího rozpočtu totiž zafinancuje pět společností, které patří mezi největší producenty alkoholu na světě. Firmy Anheuser-Busch InBev, Heineken, Diageo, Pernod Ricard a Carlsberg už do fondu financující výzkumy Národního ústavu zdraví přispěly téměř 68 milionů dolarů. Nechat právě tento výzkum financovat samotné výrobce alkoholu však budí mnohé obavy o nezávislost studie.
„Ukazuje se, že výzkumy sponzorované přímo výrobci téměř nevyhnutelně upřednostňují zájmy svých sponzorů, i když výzkumníci věří, že jsou vůči jejich vlivu imunní,“ říká Marion Nestle, profesor nutričních a potravinových studií na univerzitě v New Yorku.„Tato studie by mohla poškodit výrobce alkoholových nápojů, a s tím budou muset žít,“ řekl doktor George F. Koob, ředitel sekce, která se výzkumu dopadů konzumace alkoholu věnuje.
„Peníze z fondu, které jdou našemu institutu, nejsou na nikoho navázané. Kdokoli finance daruje, nemá ve výzkumu žádnou váhu - nijak do něj nepřispívá, nic do něj nepřináší, nemá v něm žádné slovo,“ říká Knoob.
I Knoob však má, podobně jako mnoho dalších výzkumníků, předchozí vazby na alkoholický průmysl. Dříve byl například čtyři roky členem poradní rady Nadace pro zdravotnický výzkum alkoholických nápojů. Od ní v minulosti obdržel i grant v hodnotě čtyřiceti tisíc dolarů.
I po masivním financování výzkumu se tak dá očekávat klasický scénář takových výzkumů. Výsledky, pokud budou pro výrobce alkoholu příznivé, budou okamžitě „rozmáznuty“ ve všech médiích. Opačné výsledky budou označeny za neprůkazné s tím, že se budou výzkumníci tématu dále intenzivně věnovat. A dalších pět let může být klid.