Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

K planetám podobným Zemi navede astronomy lithiová stopa

Astronomové dostali do rukou nástroj, který může usnadnit hledání vzdálených světů. Zjistili totiž, že planety se obvykle vyskytují u těch hvězd, které neobsahují skoro žádné lithium. Přítomnost tohoto lehkého prvku se dá rychle zjistit, takže se citlivé teleskopy mohou zaměřit na nadějnější kandidáty.

Exoplaneta podle ilustrátora foto: NASAReprofoto

U které  z milionů hvězd, které nám svítí nad hlavou, může obíhat planeta s živými tvory? Tuto otázku si nejspíš někdy položil každý. Stejně si ji už dlouhá léta kladou astronomové.

Dnes znají přes čtyři sta planet mimo sluneční soustavu, ale drtivá většina z nich je pro život příliš žhavá či chladná. Hledají je v podstatě metodou pokus-omyl. Sledují například nepatrné výchylky v pohybu hvězd, způsobené gravitačním působením planety. Další možností je zaznamenat mírné ztlumení svitu hvězdy ve chvíli, kdy přes její kotouč přechází planeta.

Oba způsoby jsou ale časově náročné. Dalekohledy musí dlouhé měsíce sledovat hvězdy jen proto, aby u mnoha z nich zjistili, že žádné planety nemají.

Lithiovým testem neprojdou nepravděpodobní kandidáti
Studie, kterou otiskne zítřejší vydání časopisu Nature naznačuje, co by mohlo astronomům výrazně usnadnit práci. Vědci z Evropské jižní observatoře v Chile statistickou analýzou pěti stovek hvězd (z nichž 70 má planety) zjistili, že hvězdy s planetami z nějakého důvodu neobsahují skoro žádné lithium.

Tento lehký prvek přitom vznikl těsně po velkém třesku a všechny hvězdy ho "zdědily" přibližně stejné množství. Hvězdy s planetami se ho ale dokázaly nějakým způsobem zbavit, i když vědci zatím netuší, jak a proč. Na to musí odpovědět až další výzkumy.

Nicméně (ne)přítomnost lithia v každé hvězdě lze poměrně snadno změřit spektrální analýzou světla, které k nám z dané hvězdy dopadá. Tento jednoduchý test může astronomům posloužit jako síto, které vytřídí hvězdy, na něž má smysl se při pátrání po planetách zaměřit.