Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

Kdy je aktivní vlastní já? Objev vědců pomůže lépe porozumět schizofrenii

KLECANY - Objev vědců z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy pomůže lépe porozumět schizofrenii. „Při experimentu za využití magnetické rezonance zjistili, jaké oblasti mozku jsou aktivní při prožívání vlastního já,“ informoval mluvčí NUDZ Jan Červenka. První výsledky vědecké studie byly publikovány v prestižním časopise Schizophrenia Bulletin.

Schizofrenie (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Na studii se podílely i další instituce, například pražský Institut klinické a experimentální medicíny (IKEM) nebo 3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy.

Lidé se schizofrenií mají narušenou schopnost rozlišení, jaké aktivity vznikají na podkladě naší vědomé činnosti a jaké nikoliv. Do vědeckého experimentu s vyšetřením magnetickou rezonancí se zapojilo 35 zdravých dobrovolníků a 35 pacientů s první epizodou schizofrenie.

Hospitalizace schizofreniků může trvat i dvacet let, ukázala studie

„Pokusné osoby měly v rámci výzkumu za úkol rozlišit, zda pohyb kurzorem, který při vyšetření magnetickou rezonancí provádějí pomocí joysticku a sledují na obrazovce počítače, je vykonávám jimi samotnými, či zda je nějakým způsobem ovlivňován výzkumníkem z vedlejší místnosti,“ uvedl jeden z autorů výzkumu, Filip Španiel z NUDZ.

Pro kontrolu nad pohybem kurzoru musí být aktivované jasně vymezené oblasti mozku. Tato schopnost je ale u nemocných výrazně potlačena, proto dobrovolníci s první epizodou schizofrenie měli v testu výrazně horší výsledky než zdravá skupina.

Inzula

Dřívější výzkum ukázal, že mozek se skládá z mnoha desítek vzájemně se ovlivňujících neuronálních sítí. Čeští vědci v nové studii prokázali, že vzájemné přepínání dvou z nich je zodpovědné za prožívání vlastního já. Přepínačem těchto sítí je velikostí nerozsáhlá, hluboce vnořená oblast mozku s názvem inzula.

„V rámci testu jáství jsme pomocí další techniky na bázi magnetické rezonance zjistili, že narušení buněčného metabolismu v této oblasti jasně určuje schopnost odlišit svůj pohyb od pohybu cizího subjektu. Domníváme se, že tento nález pomůže objasnit nejen příčiny příznaků u schizofrenie, napomůže nám i odhalit základní otázky fungování našich mozků a pomůže objasnit, kde v mozku sídlí naše jáství,“ doplnil Španiel.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...