Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Krize u výrobců mobilů: šance pro nové značky

Věda

  6:00
I když je ještě brzy na zhodnocení dopadů ekonomické krize na výrobce mobilních telefonů a příslušenství, první náznaky se objevují už nyní. Je docela možné, že současná situace změní mapu tohoto odvětví.

Ilustrační foto. foto: Lidovky.cz

Pokles prodeje v tomto odvětví byl (vedle nemovitostí a automobilů) prvním příznakem problémů v ekonomice. Podle zprávy IDC zaznamenal trh s mobily ve čtvrtém kvartále roku 2008 propad o 11,6 % - první po šesti letech růstu. Asi nejčernější čísla přicházely z rozvojových zemí, kde se prodej nových přístrojů prakticky zastavil.

Zpráva dále konstatuje, že jediné odvětví, kde byl zaznamenán mírný růst, jsou smartphony, které navíc mohou přinést dodatečné zisky zprostředkováním prodeje software. Přesně tak, jak to ukázal Apple se svým iPhone.

A jak se s krizí vyrovnávají jednotliví výrobci? Zdánlivě nejlépe si vede finská Nokia, i když i lze vycítit jistou nervozitu. Její tržní podíl totiž pomalu ale jistě klesá a na přelomu roku se poprvé dostal pod čtyřicet procent. Recept na tuto situaci spočívá podle Finů v šetření – již bylo uzavřeno výzkumné a vývojové centrum, kde přišlo o práci 320 lidí, práce byla krácena i zaměstnancům v hlavní továrně ve městě Salo. Firma se zde však problémy snaží řešit redukcí pracovní doby, k propouštění zatím nepřistoupila.

O poznání hůře se s krizí vyrovnává Sony Ericsson, který za loňský rok zaznamenal až pětinový propad prodejů, což se samozřejmě podepsalo na příjmech, které byly nejhorší od vzniku společnosti. Tato situace ještě více podpořila debaty o možném rozdělení společnosti.

Naopak Samsung a LG jako jedny z mála stále posilují, i když jen velmi mírně. I tak to stačilo na postup Samsungu na druhé místo a LG na třetí místo v celosvětovém tržním podílu, obojí ale za cenu značného poklesu zisku.

Asi nejdrtivější dopad bude mít krize na americkou Motorolu. Ta se s problémy potýká více než rok, a to bez ohledu na okolní ekonomickou situaci. Situaci se management sice snaží řešit novými a extrémně levnými modely, odklonem od Windows Mobile k Androidovi a také masivním propouštěním (které má dosáhnout až 50 %), ale jediné, co bude Motorole schopno opravdu pomoci, bude prodej její mobilní divize. O tom se už spekuluje poměrně dlouho a je prý jen otázkou času, kdy tato značka skončí v asijských rukou. Do tak velkých a riskantních obchodů se však v současné situaci nikomu příliš nechce.

Šance pro nové značky?
Rok 2009 tak může být pro tzv. velkou pětku (Nokia, Samsung, LG, Motorola a Sony Ericsson) zlomový. Už poslední čtvrtletí roku 2008 znamenalo velké přesuny a je možné, že jej v tomto roce budou muset některé značky opustit. Silně se spekuluje o Motorole – buďto nenajde strategického partnera, anebo se jejich případná fúze příliš nevydaří (např. jak se to stalo při spojení BenQ a Siemense).

Na vypadnuvší čeká jako dravá šelma čínský výrobce ZTE, jehož prodeje už nyní stačí na šestou příčku pomyslného žebříčku. Tam se firma dostala hlavně díky úzké spolupráci s nadnárodními mobilními operátory: vyrábí pro ně zejména low-endové telefony, které v nabídkách operátorů najdou místo v různých startovacích balíčcích, jež se prodávají například v supermarketech. U nás na podobnou strategii vsadil Vodafone, díky němuž přišel na český trh první telefon levnější než tisíc korun (s daní a bez jakýchkoli úvazků).

Celkový objem výroby tak v loňském roce dosáhl 45 miliónů kusů. To dává společnosti šanci expandovat i do jiných segmentů: vedle low-endů se tak v poslední době zaměřuje na komunikátory s dotykovým displejem a Windows Mobile, což je oblast, v níž uspěl jiný asijský výrobce – HTC.

Autor: