17. prosince 2017 6:05 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Kufr na kolečkách? Zpočátku velký propadák, který lidé nechtěli

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Cestování – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cestování – ilustrační foto. | foto: Shutterstock

Tak si představte, že zpočátku o něj lidé nejevili žádný zájem a jeho vynálezce se pořádně našlapal, než svůj první kufr na kolečkách prodal. Ještě že měl takovou výdrž.

Na spásný nápad opatřit kufr kolečky, aby se s ním člověk nemusel tahat v ruce, nýbrž jej pohodlně dotlačil z místa na místo, přišel Bernard D. Sadow, viceprezident jednoho amerického výrobce kufrů a kabátů. Koncem 60. let 20. století byl s manželkou a dětmi na dovolené na ostrově aruba poblíž venezuelského pobřeží. cestou zpátky letěl přes Portoriko a na letišti nenarazil na žádného portýra, takže velké kufry nesl sám. všiml si přitom dělníka, který stěhoval jakýsi těžký stroj pomocí desky opatřené kolečky. a vtom dostal nápad: připevnit taková kolečka přímo ke kufru.

Ono to nebylo nic až tak nového. Už od konce 40. let se vyráběly malé podstavce s kolečky, na které se kufry připevnily – a jelo se. Jenže se moc nevyužívaly, neboť všude na letištích a v hotelích byli portýři, kteří s kufry za spropitné ochotně pomohli. v době, kdy se Sadow vracel z dovolené, už však cestování na velké vzdálenosti nebylo ničím výjimečným, letecká doprava zažívala boom. Zatímco letiště výrazně narostla a z nástupu do letadla se stalo menší pochodové cvičení s těžkým kufrem v ruce, za celní kontrolu už portýři nesměli, a cestující tak byli na zavazadla sami.

a tak si vzal Sadow doma do parády jeden kufr, ke kterému přidělal čtyři obyčejná kolečka od nábytku a poutko, za něž jej potahoval – a bylo hotovo. Jakmile jej vylepšil, vyrazil do obchodních domů, kde však narazil na nepochopení. nikdo jeho vynález nechtěl. nenechal se odbýt a v jednom obchoďáku si domluvil schůzku se zástupcem ředitele, kterého konečně přesvědčil. v říjnu 1970 se kufr na kolečkách začal prodávat. ale pořád to nebyla žádná velká sláva – kufry byly ještě celkem nemotorné a často se převracely.

Teprve v roce 1987 se s pojízdnými zavazadly roztrhl pytel. Bylo to díky zlepšováku pilota Roberta Platha, který ke kufru připevnil místo čtyř kolečka jen dvě a vybavil jej vysouvacím madlem. Stačilo kufr mírně naklonit a táhnout za sebou. Zprvu zlepšovák používal sám a vyráběl je pro kolegyně letušky, když však zájem o elegantní způsob přepravy kufrů stoupl, nechal pilotování a založil si firmu na jejich výrobu. vyrojily se kopie jeho zlepšováku a kufr na kolečkách se stal samozřejmostí.

  • 2Diskuse