Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Legendární Chanel No.5 slaví. Je mu 90 let

Móda

  7:00
PAŘÍŽ/PRAHA - Tento parfém se na světě prodává rychlostí každé půl minuty jedna lahvička a tržby z jeho prodeje přesahují podle francouzské vlády 100 milionů dolarů ročně. Legendární Chanel No.5, který 5. května 1921 představila francouzská módní návrhářka Gabrielle Bonheur "Coco" Chanelová, se za 90 let stal nejproslulejší a nejprodávanější vůní světa.

Legendární parfém Chanel N 5 slaví 90 let.

Velmi čistá a svěží vůně parfému, ve které voní mýdlo, citrony, květy třešní a další květiny, obsahuje tóny, jež provázely Coco Chanelovou v jejím dětství a mládí.

Coco Chanel

V roce 1920 se už jako proslulá návrhářka se slušným jměním rozhodla expandovat do obchodu v parfémy a kosmetikou. Oslovila proto chemika Ernesta Beauxe, potomka alchymistů carského dvora, aby pro ni vyvinul nový parfém.

Jako první dala parfému své jméno
V této aktivitě nebyla Coco první mezi módními návrháři, jako první však nechala použít umělé přísady a dala parfému své jméno. Později, když roku 1924 založila s bratry Paulem a Pierrem Werthemerovými obchodní společnost s parfémy, přišel dnes známý flakon ve stylu art deco na trh. Tato rodina je také od druhé světové války majitelem firmy Chanel.

Tradiční vůně žen té doby se dělily do dvou základních kategorií: spořádané ženy dávaly přednost čisté esenci jedné zahradní květiny, sexuálně provokativní parfémy s těžkou vůní jasmínu nebo slézu používaly lehčí ženy, prostitutky či kurtizány. Coco vycítila, že nadešel čas pro nový druh vůně, která by ztělesňovala moderní styl 20. let 20. století.

Coco Chanel

Její vzpomínky na dětství a život v klášterním sirotčinci v Aubazine byly prosyceny vůní "povlečení vyvařovaného v měděných kotlích navoněných sušenými kořeny kosatců, skříní s prádlem s růžovým dřevem a verbenou, a podlah, zdí a těl vydrhnutých hrubým lojovým mýdlem".

Symbolické číslo 5
Její představivost ovlivňovaly i zahrady v Aubazine, pěstované od 12. století. Opojná vůně jasmínu, levandule a růží prostupovala její každodenní život.

Toto vše se v ní ozývalo, když vymýšlela složení nového parfému. Nějak se jí povedlo skloubit čistotu se smyslností zahrady, a své smyslové vzpomínky přetavila do jediného parfému, který nesl její rukopis.

Číslo pět mělo symbolickou hodnotu. Sirotčinec v Aubazine založili cisterciáci, řád, který kladl značný důraz na numerologii a číslo pět pro ně mělo zvláštní, mystický význam. Cesta, po které chodila Coco do kostela na každodenní modlitbu, byla vydlážděná do obrazců, kde se opakovala číslice pět.

První lahvičky byly jen pro vybrané 
V roce 1920 tak při prezentaci očíslovaných lahviček se vzorky parfému vybrala vzorek číslo pět. "Své módní přehlídky pořádám pátého května, pátého měsíce v roce, a tak ponecháme tomuto parfému název číslo pět, které už má napsáno na lahvičce, přinese nám to štěstí," řekla tehdy Ernestu Beauxovi.

První vyrobená lahvička ale vypadala trochu jinak. Byla malá a kulatá a prodávala se jen v obchodech Chanel vybraným zákazníkům. Až po založení firmy Parfémy Chanel se ukázalo, že lahvička je příliš tenká, aby vydržela zasílání. To vedlo ke změně designu lahvičky v klasicky hranatý tvar, známý dodnes. Lahvička už zůstala, její stopka se ale mnohokrát změnila.

Lahvička parfému Chanel No.5 se s léty stala téměř kultovním předmětem a popartový výtvarník Andy Warhol ji v polovině 80. let zvěčnil na jednom ze svých děl.

Autor: