30. prosince 2008 11:41 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Letí Obama - na tričkách i omáčkách

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Američané šílí po čemkoliv, na čem je podobizna nového prezidenta. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Američané šílí po čemkoliv, na čem je podobizna nového prezidenta. | foto: Lidovky.cz

WASHINGTON Ve washingtonských obchodech s dárkovými předměty, které bývaly zaplněné všudypřítomnými tričky a hrnečky s nápisem FBI, nyní kraluje Barack Obama. Podobu nově zvoleného amerického prezidenta nese prakticky cokoli - různé kusy oblečení, akční postavičky a dokonce i z otevřené krabičky vyletí na pérku místo čertíka Obamova hlavička s širokým úsměvem.

Na vlnu poptávky po všem "obamovském" naskočil i obchod s doutníky na rušné washingtonské železniční stanici. "Všichni prostě šílí po Obamovi. Právě teď je to posedlost," říká třicetiletý Johndell McLean, který pracuje v obchodě Life v Capitol Hill. I tady jsou nyní regály plné "obamovských" produktů včetně pálivé omáčky, mentolek a panáčka s velkou hlavou. Jedno z triček na sobě má mapu Spojených států přetištěnou razítkem s nápisem: "Pod novým vedením."

Ještě oblíbenější je ale všechno, co na sobě má Obamovu fotografii. "Ať je to co je to, jak je na tom Obama, tak se to líbí," říká McLean. "Všechno se prodává." Nápis na sousedním regálu nabízí: "Všechna trička McCain/Palinová nyní za 3,75 dolaru! Kupujte, dokud jsou!" Hrníčky z republikánské předvolební kampaně se prodávají za necelé dva dolary (asi 35 korun).

Trička a hrnečky s Obamou ve vedlejším regálu stojí více než dvojnásobek. Obama je jednoznačně velkou obchodnickou příležitostí nejen pro prodejce v hlavním městě, ale i po celých Spojených státech. Jaký zisk ale z tohoto zboží plyne, je prakticky nemožné spočítat; mimo jiné proto, že mnoho cetek prodávají pouliční prodejci na černém trhu ve Washingtonu, New Yorku a dalších místech.

Skutečnost, že Obama bude prvním americkým prezidentem tmavé pleti, žene prodej na "úplně jinou úroveň než Clinton nebo Bush nebo kdokoli jiný," říká Martin Brochstein, viceprezident asociace International Licensing Industry Merchandisers. V nadcházejících týdnech se dá čekat, že zisky ještě porostou. "Je to skoro jako premiéra velkofilmu, kdy se všechno stupňuje ke dni, kdy film vstoupí do kin," říká Brochstein. "Premiérou v tomhle případě bude inaugurace," dodává. Nový americký prezident složí přísahu 20. ledna 2009.

Na Obamovi vydělávají i noviny
Některé z obamovských produktů je možné si objednat s vlastním jménem prostřednictvím řady internetových stránek. Televizi pak zaplavily reklamy na Obamův "talíř vítězství" z dvaadvacetikarátového zlata. "Jeho přesvědčivý úsměv a laskavé oči jsou inspirací pro nás pro všechny," říká v reklamě hlasatel. Talíř s vyraženým hlasovacím lístkem a poselstvím: "Změna nastala", se dodává se speciálním certifikátem a na trh ho uvedla stejná telemarketingová společnost, která prodává například vybavení na pedikúru či speciální žárovky.

Příležitost zavětřily i noviny, které nabízejí mnoho památečních předmětů. List The New York Times například prodává fotografie Obamy - základní snímek za 200 dolarů (3600 korun) a fotografii v rámečku s podpisem fotografa za 1129 dolarů (20.400 korun).

Ovšem zpeněžování podoby nového prezidenta není v americké historii ničím novým. "Historicky vzato Američané vyráběli a prodávali památeční inaugurační předměty a suvenýry od dob George Washingtona," říká Larry Bird, kurátor volebních sbírek v Národním muzeu americké historie. V jeho sbírkách je například knoflík z Washingtonovy inaugurace a plakát z roku 1801, kdy skládal přísahu Thomas Jefferson. Na plakátu stojí: "John Adams už není."
Lidovky.cz
  • 9Diskuse