Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Vyrostli na internetu, stejně jako jejich žáci. Nastupuje nová generace učitelů

Věda

  6:00
PRAHA - Nejsme chodící google a dětem dokážeme, že učitelé jsou stále potřeba, říkají. Šestice začínajících učitelů vypráví o tom, jaké to je být učitelem v 21. století, co je na učení baví, a proč se nebojí dětí, ale rodičů.

Zuzana Hotovcová uznává moderní pojetí učení. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Pro tisíce dětí bylo úterý velkým dnem. Poprvé vykročily do školy, zvědavé, jaká asi bude paní učitelka a který předmět budou mít nejraději. Nebyli však jediní, kdo měl 1. září velká očekávání. Spolu s prvňáčky zažívali svou školní premiéru i začínající učitelé, nervózní, jestli si u dětí získají respekt nebo dostanou nálepku toho učitele, v jehož hodinách si mohou dělat, co se jim zlíbí.

Děti o prázdninách nesportují. Čas tráví raději u televize

Mladí lidé, kteří se právě stali kantory, představují novou generaci učitelů. Je jim něco málo přes dvacet a sami už vyrůstali na internetu, mají svůj profil na facebooku a když si chtějí něco zjistit, použijí google na telefonu. Vědí, že nyní mají za úkol učit děti, které jsou v moderních technologiích ještě více zběhlé než oni sami a při svých hodinách na to budou pamatovat. Dnešní školáci se proto setkají s výukou, již generace před nimi ještě nezažily. Nebudou zahlceni teorií a učit se budou přímo v praxi. Mladí kantoři vstupují do své nové role s plným nasazením a jasným cílem: připravit žáky na život.

Pátek č. 36

Novopečení učitelé v magazínu Pátek LN. Představujeme šestiici kantorů, kteří patří už do internetové generaci a letos 1. září šli poprvé do školy -- učit. A navíc rozhovor s Václavem Švankmajerem, synem slavného surrealisty, příběhy uprchlíků procházejících Srbskem a rozhovor s Rudolfem Havlíkem, mužem mnoha talentů. Už zítra na stánku společně s Lidovými novinami.

Posted by Pátek LN on 3. září 2015

„Je mi jasné, že mám spoustu ideálů, které nemusí být naplněné. Beru to ale jako výzvu a chci děti nadchnout pro chemii,“ říká Jitka Poláchová, která nyní na druhém stupni základní školy v Tvrdonicích začala učit chemii a přírodopis. Je jednou ze šesti začínajících učitelek a učitelů, jichž se Pátek LN zeptal, s čím první školní den předstoupí před své žáky a studenty.

Učíme jinak

Zuzana Hotovcová se rozhlíží po třídě prvňáčků s velkou digitální interaktivní tabulí uprostřed a notebookem na každé lavici. Je jí jasné, že pokud tady bude někdo někoho učit, pak to budou žáci – sami sebe nebo své spolužáky. Její role učitelky se nenávratně změnila.

„Škola ztratila monopol na informace a už ho nikdy nezíská,“ říká Tomáš Feřtek z organizace EDUIn, která se zabývá problematikou vzdělávání. „Může za to převážně příchod internetu, kdy se kompletně změnil způsob distribuce informací.“

To, co učitel sáhodlouze přednáší a zapisuje na tabuli, si žáci mohou během chvíle jednoduše vygooglovat a nikoho k tomu nepotřebují. Neznamená to však, že učitelská profese zcela vymizí. Jen je třeba jít s dobou a dělat to jinak.

Stejně jako ona má i každý ze šestice čerstvých učitelů nějaký nápad, jak svůj předmět žákům představit, aby je učení bavilo a nebylo to pro ně pětačtyřicet minut, které musí jen přetrpět. Všichni se ovšem shodují na jednom: do školy nejdou učit. Žádný z nich nepočítá s tím, že se postaví na stupínek před tichou třídu, spustí svůj výklad a žáci si budou poslušně zapisovat do sešitů.„Děti musí zapojit mozek a přijít si na řešení samy,“ vysvětluje Zuzana Hotovcová, která na sportovní základní škole Človíček v pražské Hostivaři začíná učit prvňáčky. „Možností, jak jej najít, je spousta. Mají internet, knihovnu, spolužáky, jsem tu já.“

„V hodinách hodlám moderní technologie využívat. Prostřednictvím nich děti v dnešní době komunikují, jsou pro ně naprosto přirozené a výuka by je s nimi mohla více bavit,“ říká učitelka 1. třídy dvoujazyčné školy Sunny Canadian Kateřina Pecinová. Obavy prý nejsou na místě.

Toho, že by je internet a moderní technologie nahradily, se mladí učitelé nebojí. Považují je naopak za výhodu, kterou mají oproti svým kolegům, kteří učívali ještě před pár lety. Ve výuce můžou značně pomoci.

„Všímám si, že se mnoho učitelů cítí ohroženo a moderní technologie berou za konkurenta,“ říká učitelka čtvrté třídy pražské Základní školy Slovenská Klára Veselá . „Já sice nejsem chodící google, na rozdíl od dětí ale vím, kde informace hledat a jak se v nich vyznat.“

Svou roli učitele vnímají mladí kantoři jako průvodce a společníka, který v dětech dokáže vzbudit zájem a pomůže jim orientovat se ve světě.

Celý text o novopečených učitelích a o tom, s jakými očekáváními si 1. září stoupli před své žáky, si přečtěte v magazínu Pátek LN, který vychází 4. září.

V magazínu také najdete:

  • Rozhovor s výtvarníkem Václavem Švankmajerem, synem slavného surrealisty a malířky.
  • Příběhy uprchlíků, jak je zaznamenala česká fotografka Iva Zímová.