Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Luxus kazí osobnost, změní vás v lhostejné sobce

Magazín

  14:34
BOSTON - Luxusní výrobky mohou narušit naše vnímání, nabourat naše rozhodovací procesy a způsobit přílišné sobectví nebo lhostejnost k problémům druhých. Vyplývá to ze studie amerických vědců, kteří zkoumali chování lidí vystavených vlivu luxusních hodinek, bot a šperků.
Diamantový náhrdelník (ilustrační foto)

Diamantový náhrdelník (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Ve studii nazvané "Nosí ďábel Pradu? Vliv luxusních výrobků na kognitivní a rozhodovací procesy" došli vědci z Harvardovy univerzity k závěru, že existuje přímá spojitost mezi výrobky zvučných jmen a prosazováním vlastních zájmů.

Vědci rozdělili studenty náhodně do dvou skupin, z nichž jedné ukazovali fotografie luxusních a druhé obyčejných výrobků. Poté se studentů ptali, jak by se rozhodovali jako ředitelé firem. Studenti, kteří byli pod vlivem drahého zboží, měli daleko větší tendenci prosadit automobil, který bude více znečišťovat životní prostředí, prodávat nekvalitní software nebo propagovat násilné videohry.

"Výsledky naznačují, že jedinci obklopení luxusem mají větší sklony k rozhodnutím, která mohou ostatním potencionálně uškodit," píše se ve studii. Druhá fáze výzkumu, v níž se vědci zabývali slovními asociacemi, ukázala, že luxus lidi nenutí chovat se k ostatním přímo špatně, ale spíše lhostejně.

V závěru studie vědci uvádějí, že převedeno do praktického života může například obchodní jednání dopadnout jinak, pokud se koná v luxusním nebo v relativně skromném prostředí. "Omezením výdajů jednotlivých firem na okázalé recepce a jednání může být mimo jiné také krokem k tomu, aby se její zaměstnanci začali chovat zodpovědněji," shrnují američtí vědci.

Autor:
Témata: Museo del Prado