Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

'Na Dobešově úřadu nezůstane kámen na kameni'

Evropa

  8:30
Ministerstvo školství ohlásilo brzy po nástupu ministra Josefa Dobeše výrazné zeštíhlování výzkumných a dalších ústavů a organizací, které má ve své gesci. Prý aby se snížily náklady a zjednodušil systém.

Náměstek ministra školství Ladislav Němec foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Popravdě řečeno, zpočátku to nikdo moc vážně nebral. Vždyť něco podobného deklarovali i předešlí ministři. Po roce je ale zřejmé, že takzvaná optimalizace rozhodně nebude jen kosmetická. V některých případech nezůstane skoro kámen na kameni. Přinesou tak radikální kroky opravdu úsporu? A nezničí se něco, co ve skutečnosti potřebujeme? Odpovídá náměstek ministra školství Ladislav Němec.

LN Pan ministr se měl svého času vyjádřit, že ze sedmnácti organizací chce nechat v konečné fázi jen tři a z 350 zaměstnanců by mělo zůstat asi šedesát. To bylo šokující, a dokonce až nevěrohodné prohlášení, nemyslíte?
Šokující to bylo záměrně. Aby to bylo účinné. Když nasadíte takováto radikální čísla a medializujete je, můžete si být jistá, že se dozvíte všechny informace, které potřebujete, aby optimalizace byla opravdu optimální.

ČTĚTE TAKÉ:

LN Optimální, nebo co nejtvrdší?
Aby byla radikální, ale i racionální.

LN Takže napřed řežu a teprve pak měřím?
Ano, je to osvědčený manažerský postup. Když jsem prováděl optimalizační kroky jako ředitel školy, tak jsem vždycky napřed stanovil cíl, a to velice tvrdý. Během vyjednávání, které bylo vždycky velmi náročné, jsme pak vždycky nakonec došli k nějakému rozumnému konsenzu, který zlepšil funkčnost, a přitom nezpůsobil zhroucení systému.

LN Takže to byla od vedení ministerstva vlastně taktika a výsledek nakonec nebude tak tvrdý?
Spíš nebude hned. Jde o proces, který jsme rozjeli, ale který potrvá několik let.

LN Rozjeli jste ho dost tvrdě. Rozmetáváte Ústav pro informace ve vzdělávání, Výzkumný ústav pedagogický a Národní ústav dalšího vzdělávání jste sloučili s Národním ústavem odborného školství...
Když to tak vyjmenováváte, nemáte taky pocit, že je těch ústavů trochu moc? Zvlášť když uvážíte, že každý potřeboval mít svého ředitele, mzdové účetní, tiskové mluvčí, svou budovu...

LN Pochopila jsem správně, že otázka budov byla pro ministerstvo dost podstatná?
Jistě. Spoustu lidí máme v pronajatých prostorách, za které platíme z rozpočtu resortu školství nájem. Máme zájem sestěhovat ty, které potřebujeme, do vlastních prostor.

LN Resort školství vlastní také velkou budovu na Senovážném náměstí v samém centru Prahy. Dosud v ní působil Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV), který ale rušíte. Objevily se spekulace, že je to i proto, že má někdo na tuto budovu zálusk. Prý dokonce Václav Klaus mladší, aby tam zřídil soukromou vysokou školu...
To je směšné. Máme pořád ještě spoustu zaměstnanců v pronajatých budovách, které bychom rádi umístili do objektů svých. Například v Karlíně působí skupina řízení operačních programů EU s několika stovkami lidí.

Kolik se ušetří

Náměstek Němec se zatím nechtěl pouštět do vyčíslování úspor, které by mělo slučování přímo řízených institucí přinést. Podle informací LN částečný odhad ale existuje, alespoň stran budov. Předpokládá, že by se mělo uspořit každý rok deset milionů korun na nájemném a dalších deset milionů ukončením provozu v komplexu na Senovážném náměstí. Pokud by se stát rozhodl tamní rozsáhlou budovu prodat, mohl by získat 200 až 250 milionů korun.

LN Nebylo by rozumné budovu na atraktivním Senovážném náměstí prodat?
Víte, ono to není tak jednoduché. Když se ministerstvo zbavuje nějakého svého majetku, musí ho bezúplatně nabídnout jiným ministerstvům. Teprve když jej nechtějí, což by se ale v daném případě asi nestalo, přijde na řadu prodej. Ale pak prodává nikoliv školství, nýbrž stát, myslím, že prostřednictvím ministerstva financí.

LN Takže potud budovy. A co lidé? Například v Ústavu pro informace ve vzdělávání, který se zabývá statistikou a analýzami, je, pokud se nepletu, něco kolem sedmdesáti zaměstnanců. Tenhle ústav rušíte, přesněji řečeno slučujete s Českou školní inspekcí. Jsou ty dvě organizace vůbec propojitelné?
Jsou. Česká školní inspekce, jež není, mimochodem, řízena přímo ministerstvem školství, nýbrž byla zřízena samostatně zákonem, má v náplni kontrolu a taky sběr dat.

LN Pokud vím, Česká školní inspekce nemá pověření pro sběr standardních statistických informací...
Není to statisticky zaměřená instituce, ale v rámci různých šetření sběr dat provádí.

LN Například?
Třeba o úrazech žáků. Údaje o úrazech přitom sbírá i Ústav pro informace ve vzdělávání, takže tam dochází k duplicitě. To je přece zbytečné.

LN Česká školní inspekce odborníky na statistiku nemá. Přitom dobrá statistika a analýza dat jsou pro vzdělávací politiku nezbytné.
Statistickou činnost budou provádět odborníci z Ústavu pro informace ve vzdělávání, kteří do České školní inspekce přejdou.

LN Největší slučovací akcí a současně jedinou akcí, která už proběhla, je sloučení bývalého Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV), Výzkumného ústavu pedagogického (VÚP) a Institutu pro pedagogicko-psychologické poradenství (IPPP). Co má být výsledkem?
Jedna jediná podpůrná organizace – Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). Bude se zabývat kurikulem, tedy náplní výuky. Dosud se třeba rámcovými vzdělávacími programy zabývaly jak Výzkumný ústav pedagogický, který je připravoval pro základní školy a pro gymnázia, tak Národní ústav odborného školství, který je dělal pro školy odborné.

LN To sloučení už je z velké části hotové, prováděl je dlouholetý ředitel Národního ústavu odborného vzdělávání Miroslav Procházka. Provedl je špatně?
Nikoliv, provedl je velmi dobře.

LN Proč ho tedy ministerstvo odvolalo z pozice ředitele NÚV?
Pan Procházka je zkušený odborník s kontakty. Když ale chcete zásadnější změnu, například výraznější redukci pracovníků, je dobré podívat se na věc novýma očima.

LN Jakou redukci počtu míst si představujete?
Alespoň třicet procent.

LN Bude se v rušení organizací přímo řízených ministerstvem školství pokračovat?
Jsou organizace, které slučovat, natož rušit, nelze. Nemůžete bez náhrady zrušit Pedagogické centrum pro polské národnostní školství v Českém Těšíně nebo Fulbrightovu komisi. Té jsme ale alespoň zřídili kancelář v budově, která ministerstvu patří, takže se zase ušetří na nájmu, který se platil v pronajatých prostorách na Žižkově.

LN Kdo vlastně vypracoval plán optimalizace, o němž celou dobu mluvíme? Pan Bátora?
Je to kolektivní projekt, který pan Bátora pomáhá realizovat.

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...