Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Na povrchu pólů Měsíce je potvrzena přítomnost vodního ledu, uvedla NASA

Washington - Na povrchu Měsíce je definitivně potvrzena přítomnost vodního ledu. Informuje o tom na svém webu americká vesmírná agentura NASA, podle níž vědci přímo pozorovali jednoznačné důkazy ledu na obou pólech přirozeného souputníka Země.

Led se nachází v nejtemnějších a nejchladnějších koutech polárních oblastí. Místa jeho výskytu jsou na obou točnách roztroušená a mohou být velmi stará. Na jižním pólu se většina ledu soustředí v kráterech, zatímco na severním je led rozsetý na širším prostoru, ale řídce.

Vědci přišli s teorií o přítomnosti života na Měsíci. Mohlo tam být obyvatelné prostředí

Voda v pevném skupenství byla zjištěna díky přístroji NASA Moon Mineralogy Mapper (M3), který byl vyslán k Luně na palubě indické sondy Čandraján-1 už v roce 2008. Sonda tehdy fungovala necelý rok. Data získaná tímto zařízením nyní využil vědecký tým vedený expertkou Shuai Li z Havajské a Brownovy univerzity k identifikaci tří specifických znaků, jež definitivně potvrdila, že na povrchu Měsíce je vodní led, sdělila NASA.

S dostatkem ledu nacházejícím se přímo na povrchu by voda mohla být dosažitelná jako zdroj pro budoucí expedice k výzkumu Měsíce, a dokonce i k pobytu na něm. Potenciálně by byla lépe dostupná než voda zjištěná pod měsíčním povrchem.

Chci zdolat nejvyšší horu Měsíce. První Češka na Everestu chystá cestu do vesmíru

Zjištění týmu pod vedením Shuai Li byla zveřejněna v pondělí v odborném časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.