Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nahoře byznys, dole party. Džínový svět kanceláří

Čekstajl

  6:33
Nedávno přiběhl jeden známý, který pracuje pro jednu z těch velikých poradenských firem, s nadšeným výrazem: „Představ si, dovolili nám v rámci business casual nosit džíny!“ Čekstajl z této informace vyvodil tři závěry.

Nahoře byznys, dole párty. Cristiano Ronaldo představoval novou kolekci bot své značky CR 7 v uvolněném byznys stylu. Takovéto džíny fotbalové superhvězdě sluší, do kanceláře ale skutečně nepatří. foto: Profimedia

Za prvé, té firmě říkejme třeba: Dělejte, sledujte, co se na poli módy děje ve světě. V chvále pro trendy sledující české manažery autora těchto řádek brzdí jen to, že to jistě vyčetli z korporátního manuálu tohoto nadnárodního gigantu. Uvolněnost módy, která poslední dobou boří léta zažitá pravidla, pronikla i do v tomto směru trochu zkostnatělé byznys sféry. Džíny jsou na obchodních jednáních stále více akceptovatelným úborem.

Těžko se divit, když spousta peněz se točí v internetových firmách. A zkuste přesvědčit všechny ty „Marky Zuckerbergy“, že s těmi páprdy z Wall Streetu je třeba hrát podle jejich pravidel a v jejich dresech značky Hugo Boss. Navíc jistá uvolněnost působí v rámci korporátní kultury jaksi „rodinně“, jako „všichni jsme na jedné lodi“, a snižuje pocit elitářství i v silně hierarchizované struktuře.

Džíny - ilustrační foto.

Druhá zpráva je lichotivá pro český cit pro módu. To, že dostanou i čeští zaměstnanci důvěru, že vědí, jaké džíny projdou do stylu označovaného business casual, by Čekstajl takto zkrátka číst chtěl. Přece jen po letech ničení vkusu a citu pro příležitost v dobách komunistického režimu je na ulicích vidět výrazně se zlepšující tendence.

Jasně, občas to ujede, a to, v čem jsou mnozí schopni přijít do divadla či na koncert vážné hudby, je slušně řečeno „na facku“. Ale když takto v předvánočním čase Čekstajl přivře oči a vypne jedovou slinu, pak se dá říct, že přešlapů ubývá.

A aby to tak pokračovalo, došel autor těchto řádek ještě k poslednímu závěru. Že je třeba si preventivně zopakovat, jaké džíny skutečně lze považovat za byznysu hodné.

Kultovní módní záležitost. Vyšisované džíny s dírami zažívají boom

Základem je tmavá džínovina. Přičemž platí, že čím tmavější, tím víc byznys. A černé džíny se dají pokládat za takový předstupeň formálního odívání. Jeden z českých miliardářů a slávistický „srdcař“ by mohl vyprávět.

Tudíž můžete mít džíny za tisíce, ale pokud jsou světlé, pak jsou na volný čas a ani v kombinaci se separátním sakem se za byznys styl vydávat nedají. Totéž platí o sepraném a celkově jakkoli použitém vzhledu. Otřepené lemy nebo nedej bože díry v nohavicích jsou tabu. Stejně tak střih by neměl být superslim.

Ne že by se to nenosilo. Ne že by kombinace se sakem a košilí nebyla pohledná a trendy. Ale patří to do arzenálu městských floutků – říkejme jim třeba dandy. Jenomže tito módou políbení chlapíci nepatří na byznys jednání, ale do kavárny – nemusí být nutně pražská.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...