2. srpna 2017 6:36 Lidovky.cz > Relax > Věda

Nátěrová hmota čistí vzduch, zjistili vědci

Jedna z ostravských továren, která přispívá k nižší kvalitě ovzduší ve městě | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jedna z ostravských továren, která přispívá k nižší kvalitě ovzduší ve městě | foto: Lidové noviny

Nátěrová hmota, kterou vyvinula česká firma Advance Materials-JTJ, v reakci s dopadajícím světlem snižuje koncentraci oxidů dusíku ve vzduchu. Informoval o tom Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského Akademie věd, jehož vědci se testováním látky zabývali.

Patentovaný nátěr zároveň dokáže bránit růstu plísní a řas na fasádách domů a rozkládat usazenou špínu. Výsledky výzkumu byly publikovány v prestižním vědeckém časopise Applied Catalysis B: Environmental.

Podle zjištění vědců by použití materiálu v exteriérech i interiérech mohlo vést ke zdravějšímu dýchání ve městech a budovách. V Evropě ročně zemře na nemoci způsobené znečištěným ovzduším na 600 000 lidí.

Velký objem městského vzduchu není technicky možné vyčistit přes zařízení, které by z něj odstranilo zdraví škodlivé látky. Z tohoto důvodu je nutné hledat jiné možnosti, jak tento problém vyřešit, uvedl Jiří Rathouský z Ústavu fyzikální chemie, který s Radkem Žouželkou nátěrovou hmotu zkoumal.

Nátěry Protectam FN jsou na trhu od roku 2009. V interiérech jsou používány při odstraňování pachů, ve venkovním prostředí například čistí fasádu pražské Galerie Mánes či zámku Paskov na Frýdecko-Místecku. Nátěry se prodávají v západní Evropě, USA či na Novém Zélandu, největším odběratelem je Čína.

Všechny akční letáky na jednom místě!