5. září 2010 14:10 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Nebe nad Hradcem burácelo při leteckých soubojích

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Kromě dění na nebi mohli diváci sledovat i bohatou statickou ukázku evropských letounů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kromě dění na nebi mohli diváci sledovat i bohatou statickou ukázku evropských letounů. | foto: Ondřej Stratilík, Lidové noviny

HRADEC KRÁLOVÉ Nad Hradcem Králové to celý první zářijový víkend hřmělo. Tentokrát za to nemůže počasí, ale proudové motory stíhaček, které vystoupily na mezinárodním leteckém dni CIAF 2010.

Jeho letošní pokračování však ve srovnání s dřívějšími ročníky působilo skromněji. To bylo znát především ve chvíli, kdy se v rámci hlavního programu nad hradeckou letištní plochou několikrát prolétával i vrtulový "hnojař" čmelák.

O to víc pak na sebe v programu upozornily stroje české armády. Stroje Jas-39 Gripen, vzlétající z pardubického azylu, nejdříve doprovodily boeing charterové společnosti Holidays ČSA. A při několika přeletech vyšperkovaných ostrými zatáčkami a pozičními manévry jakoby stojící dav pod nimi utvrzovaly, že do výzbroje našeho vojska neodmyslitelně patří.

Raketa s čidlem zavěšená pod křídlem letounu Eurotyphoon německé armády.

Divácky atraktivnější však bylo představení slovenské armády a jejího Migu-29. Ty v Česku nebývají často vidět. Pořadatelé sice ještě v pátek mluvili, že dva slovenské stroje mají předvést simulaci leteckého souboje, do vzduchu se však dostala jen jedna stíhačka.

Vyvrcholení CIAFu. Vyšperkovaná akrobacie na letounech L-39 v podání francouzského Breitling Teamu.

Ale i to stačilo. Forsáž, při níž se mig odpichuje ze vzletové dráhy, zvedá všechny chlupy na těle. Pilot okamžitě po startu stoupá kolmo do výšky jako raketa. Po několika otočkách a jednom průletu nad runwayí, kdy letoun dělí od asfaltu desítky centimetrů, přistává za pomocí brzdového padáku.

: Čtrnáctitunový vojenský transportní a bojový vrtulník Mi-24 předvedl nad letištěm svižnou show.

Chvíli před stíhačkou sovětské výroby se předvádí i vrtulník W-3A Sokol. Ty česká armáda získala v devadesátých letech od Poláků výměnou za své stíhačky Mig-29. Diváci tak na vlastní oči posoudili, jak moc byl obchod výhodný.

Diváci sledují československý letoun L-39

Pozici třešničky na dortu získal francouzský akrobatický Breitling Team. Do Hradce přiletěli na sedmi Albatrosech československé výroby, v show má však místo jen šest z nich. Z dráhy vzlétají všechny stroje společně. Jejich exhibice graduje ve chvíli, kdy několik letounů letí proti sobě a v poslední chvíli se vyhýbají. Na rozlučku pak do vzduchu všichni najednou pouštějí světelné rakety a jeden po druhém se vrací na zem.

Stroje An-2 přezdívané Andula jsou vůbec nejtěžšími dvouplošnými letadly, které po světě nyní létají.

Pořadatelé letošního ročníku leteckých dnů CIAF očekávali padesát tisíc návštěvníků. Ale těžko říct, podle aktuálních ohlasů o nijak přelomové pokračování pravidelné přehlídky nešlo. Ale i proto zůstane vystoupení Breitling Teamu nezapomenuto.

  • 0Diskuse


Ondřej Stratilík

Autor

Ondřej Stratilíkondrej.stratilik@lidovky.czČlánky