Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Nejranější příbuzný dinosaura chodil jako krokodýl

DODOMA - Vědcům se podařilo identifikovat jednoho z nejstarších známých dinosauřích příbuzných - a zjistili, že vůbec nevypadá tak, jak předpokládali. Původně převládal názor, že nejstarší pra-pra-bratranci dinosaurů byli drobní a chodili po dvou končetinách. Ovšem Teleocrater rhadinus byl dlouhý dva až tři metry, měl dlouhý krk i ocas a chodil po čtyřech, uvádí nová studie zveřejněná v časopise Nature.
Kostra dinosaura - ilustrační foto

Kostra dinosaura - ilustrační foto foto: Reprofoto

Dinosauři jsou součástí větší skupiny plazů známé jako archosauři, která se rozdělila na „ptačí“ větev zahrnující pterosaury, dinosaury a současné ptáky, a „krokodýlí“ větev, mezi jejíž žijící členy patří krokodýli a aligátoři.

Paleontologové se dlouho snažili předpovědět, jak by mohli plazi z této ptačí větve vypadat krátce poté, co se oddělili od krokodýlí větve. Žádné z jejich úvah ale nebylo možné potvrdit kvůli nedostatku fosilií z přechodného období, po němž se po Zemi začali prohánět dinosauři zhruba v období od poloviny do konce triasu před asi 230 miliony lety.

Mnozí vědci došli k závěru, že linie živočichů, z nichž vzešli létající pterosauři a později dinosauři (z nichž se později vyvinuli ptáci, kteří jsou potomky této „ptačí“ linie archosaurů), původně vypadali jako dvounozí tvorové velikosti kuřete a podoby dinosaura.

„Existuje ještě veliká spousta toho, co nevíme“

„Existuje ještě veliká spousta toho, co nevíme, zvláště pokud jde o onu velkou skupinu, do níž dinosauři patřili - archosaury,“ řekl hlavní autor studie Sterling Nesbitt, paleontolog specializující se na obratlovce z Virginské polytechnické univerzity.

Fosilie druhu Teleocrater nalezené v roce 1933 v Tanzanii, k nimž v roce 2015 přibyly další části objevené nedaleko původního nálezu, nicméně dokazují, že představa dinosauřího kuřete patrně není správná.

Vědci z fosilií starých asi 245 milionů let vyvodili, že Teleocrater chodil po čtyřech končetinách a spíš než ptáku se podobal krokodýlovi - anebo varanu komodskému; obřímu plazovi, který žije v Indonésii a je známý také jako komodský drak.

„I tento nález ale přináší víc otázek než odpovědí,“ dodal Nesbitt. Tým se proto chystá znovu vypravit do jižní Tanzanie a hledat další kousky skládačky, jež by doplnily jak kostru Teleocratera, tak informace o něm.