14. listopadu 2007 10:21 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Nové nádraží St Pancras

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse

LONDÝN V Londýně se dnes poprvé otevřou pro veřejnost brány rekonstruovaného železničního nádraží St Pancras, odkud budou nově vyjíždět rychlovlaky Eurostar do evropských metropolí.

Přestavba původně viktoriánského nádraží v centru britské metropole trvala 11 let a stála 800 milionů liber (přes 30 miliard korun). Cesta mezi Londýnem, Paříží a Bruselem se díky související modernizaci železničního koridoru zkrátí o 20 minut.

Rychlovlaky Eurostar, které míří z Británie tunelem pod Lamanšským průlivem do Evropy, vyjížděly až dosud z nádraží Waterloo. Společnost Eurostar se přes noc přemístila do svého nového londýnského útočiště St Pancras, které leží přímo v centru metropole. Rekonstruované nádraží St Pancras, postavené v roce 1868, slavnostně otevřela královna Alžběta II. už minulý týden, první cestující ale vstoupí na perony teprve dnes.

Novinkou pro ně bude kromě terminálu také to, že cesta do blízkých evropských metropolí, například Paříže či Bruselu, bude výrazně rychlejší.
Nová Vysokorychlostní trať číslo 1 (High Speed 1) v délce asi 109 kilometrů, která vede z Londýna k tunelu pod průlivem La Manche, totiž umožňuje rychlovlakům jet maximální rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu i po britském území. Dosud musely tyto vlaky brát ohled na místní vlakovou přepravu, a jezdily proto pomaleji.

Cesta z Londýna do Paříže bude trvat dvě hodiny a 15 minut, do Bruselu hodinu 51 min. a do Lille hodinu 20 min. Další nové nádraží, Ebbsfleet International, bude zprovozněno 19. listopadu 2007. Jízdní doba z tohoto nádraží do Evropy bude ještě o 10 minut kratší než z nádraží St Pancras.

Původně viktoriánské nádraží s typickou zaoblenou prosklenou střechou spočívající nad kolejemi na litinových sloupech projektoval viktoriánský inženýr William Barlow. Rekonstrukci původně navrhl známý britský architekt Norman Foster, později po něm ale štafetu převzal další architekt, Alastair Lansley.

Stanice, kde se zároveň nachází i zastávka několika linek metra, se má stát jedním z dopravních uzlů pro olympiádu, která se bude v britském hlavním městě konat v roce 2012.

První vlak bude VIP a měl by opustit nádraží St Pancras dnes ve 12.01 středoevropského času, pojede do Paříže, na nádraží Gard du Nord. Eurostar poprvé převezl cestující z nádraží Waterloo 14. listopadu 1994, po dlouho odkládaném otevření tunelu pod Lamanšským průlivem. Za loňský rok tento dopravce přepravil téměř osm milionů cestujících.
čtk, il
  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz