Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Obama: stát by se měl poučit od Google

Věda

  6:00
Svět počítačů a internetu se může těšit na velmi zajímavou éru. Už jen prvních několik kroků ukazuje, že budoucí americký prezident má k informačním technologiím více než pozitivní vztah.

Svůj mediální obraz šíří barack Obama nejenom prostřednictvím televize, ale internetu. foto: AFP

Naplno se to ukázalo už během volební kampaně, během níž nebyl internet pouhým médiem, na němž by se odehrávala kampaň podobně jako v televizi. Využití nejrůznějších sociálních sítí významným způsobem přispělo k mobilizaci voličů a k Obamovu vítězství. Několik případů za všechny.

Facebook je jedním z nejpopulárnějších komunitních serverů na světě a má přes sto miliónů uživatelů po celém světě. Lidé zde publikují své fotografie a krátká videa a hlavně mezi sebou jednotlivé profily propojují – uzavírají jakási virtuální přátelství. Mezi nimi nechybí ani ten Obamův, kterému se (s přispěním práce volebního týmu) podařilo získat 2,5 miliónu virtuálních známostí. Nutno podotknout, že tento progresivní způsob oslovení voliče skutečně zabral.

Dále byla využita i síť Twitter. Jedná se o jakýsi systém blogů, délka jednotlivých příspěvků však nesmí překročit 140 znaků. To proto, aby je mohli zájemci dostávat třeba prostřednictvím SMS. To využili Obamovi příznivci pro svolávání na nejrůznější porad a mítinků.

V plejádě předvolební kampaně samozřejmě nesmí chybět ani video. Nejedná se však jen o drahé televizní spoty v hlavním vysílacím čase, ale i to šířené přes YouTube. Sledovanost některých jeho příspěvků by však mohla závidět leckterá televize – jeho hlavní předvolební projev shlédlo téměř pět a půl miliónu diváků.

Se svými výstupy bude pokračovat i během prezidentování. S jeho prací se budete moci prostřednictvím YouTube seznámit každou sobotu, kdy vystoupí s krátkým projevem.

Zelená pro informační technologie
Je zcela jasné, že Obama bude prvním prezidentem, který naplno pochopil význam informačních technologií. I když se jedná z vlané části o sliby, z nichž bude mnohé těžké naplnit, jeho plán v této oblasti zní více než ambiciózně.

Například plán „internet pro každého“, který počítá s lepším využitím spektra vyhrazeného pro Wi-Fi a zaváděním volně přístupných přípojných bodů. Podle jeho názorů je internet jednou ze sil, který dostal Ameriku na špici, a proto je nutné jej podporovat.

Další jeho sliby se týkají práva na soukromí občanů, které může být pod vlivem moderních informačních technologií často ohroženo. Proto se v této oblasti uvažuje o zavedení speciální legislativy, která by řešila problémy, na něž zákony „ze staré doby“ nestačí.

Některé jeho sliby se však při konfrontaci s realitou rozplývají jak pára nad hrncem. Konkrétně ten týkající se otevření vlády občanům. Je sice hezké, že se s jeho projevy budeme moci setkávat na internetu, ale toto otevírání bude přísně řízeno. Všichni jeho spolupracovníci totiž budou muset odkrýt svou aktivitu na internetu. Jinými slovy, dodat seznam míst, kde mají blogy, profily v sociálních sítích nebo na webových seznamkách, či se jen účastní diskusí. Vláda tak zcela zjevně chce omezit neplánovaným únikům informací a argumentuje při tom bezpečností prezidenta a celého národa.

Google - náš vzor
Pokud je budoucímu americkému prezidentovi v této oblasti něco vyčítáno, pak je to příliš těsné sepětí s firmou Google. O jejím řediteli, Ericu Schmidtovi, se uvažovalo jako o vhodném kandidátovi na místo poradce pro otázky informačních technologií, které v Obamově týmu nově vzniká. Ten však rezolutně popřel, že by se něčeho takového účastnil.

Už během předvolební kampaně však budoucí prezident prohlásil, že „stát by se měl poučit od Google ohledně způsobu zacházení s daty a efektivitě jejich vyhledávání“. Není taky žádným tajemstvím, že například projekt Google Health, který shromažďuje informace o zdravotním stavu uživatele, by se mu líbil jako jeden z prostředků celonárodní reformy zdravotnictví.

Plány to jsou více než ambiciózní, ale až budoucnost ukáže, kolik z nich se podaří naplnit. Samotné využití sociálních sítí v předvolební kampani je totiž samo o sobě jen mistrnou ukázkou marketingu, která však nic konkrétního neřeší.

Autor: