Jošimura tento týden poslal Breedové dopis, ve kterém s politováním vypovídá partnerství obou měst. Jako sporné mimo jiné označil věnování díla s tím, že popisek uvádí nepotvrzená a jednostranná tvrzení jako historický fakt. Konstatuje, že mezi historiky nepanuje shoda ohledně počtu žen, které musely být po vůli japonským vojákům, ani ohledně podílu japonské armády na vzniku válečných nevěstinců.
„Jeden starosta nemůže jednostranně ukončit partnerství, které existuje mezi obyvateli našich měst,“ uvedla v prohlášení Breedová. Ósaka a San Francisko se staly partnery v roce 1957.
Japonské město kvůli soše ohlásilo záměr přetrhat vazby již loni v listopadu, kdy se San Francisco k původně soukromě odhalenému dílu oficiálně přihlásilo. Kvůli prosincovému skonu starosty Eda Leea ale Ósaka své rozhodnutí pozdržela.
Dílo, které Ósaka považuje za kontroverzní, představuje tři dívky, z Koreje, Číny a Filipín, které stojí na podstavci v kruhu zády k sobě a drží se za ruce. Na trojici pak hledí ještě čtvrtá socha, která představuje první ženu, která o svém traumatu promluvila.
Většina historiků odhaduje, že žen, které byly donuceny pracovat v nevěstincích pro japonské vojáky, bylo asi 200 tisíc. Byly mezi nimi Korejky, Číňanky, Indonésanky a ženy z dalších asijských zemí.