Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Poláci zkouší jezdit bez značek a semaforů

Magazín

  9:19
Varšava - Radnice polských měst Toruň a Nowa Sól zkouší, jak se osvědčí křižovatky bez značek. Obyvatelé si radikální změnu pochvalují.
Zatímco v Česku značek stále přibývá, Poláci zkoušejí opačný přístup

Zatímco v Česku značek stále přibývá, Poláci zkoušejí opačný přístup foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Samosprávy dvou středně velkých polských měst vyslechly rady odborníků, kteří tvrdí, že pokud člověku za volantech chybí jistota, zda může projet křižovatkou jako první, je opatrnější. Všudypřítomné přechody, pruhy a značky podle této teorie pouze uspávají ostražitost lidí, a to šoférů i pěších. Experiment testuje Toruň a první výsledky novinky již mají ve městě Nowa Sól na západě země.

Takzvané "nahé ulice" bez dopravního značení se objevily již v Británii či v Nizozemsku. Nápad slavil úspěch například v nizozemském městě Drachten, kde se po odstranění signalizace a značek snížil počet nehod na největší místní křižovatce ze čtyřiceti na dvě.

Značky zůstanou jen na hlavních tazích
Mluvčí policie v Podlaském vojvodství na severovýchodě Polska Jacek Dobrzyäski vysvětluje tento fenomén faktem, že člověk se bez vytyčeného omezení více kontroluje a bezpečněji chová na silnici.

"Realizace takového nápadu je zpočátku určitě těžká, ale možná stojí za to se o to pokusit, když ve světě toto řešení snižuje počet tragédií na silnicích," doplnil Dobrzyäski. Jako první v Polsku začali odstraňovat semafory a značky ve městě Nowa Sól, kde žije přes 40.000 lidí.

"Fandíme takovému řešení na sto procent a postupně ho zavádíme. Naším cílem je, aby všechny křižovatky byly bez značek s výjimkou těch na tranzitních cestách," uvedl Andrzej Drozdek z místní samosprávy. Když před čtyřmi lety začali ve městě likvidovat dopravní značení, řidiči se bouřili. Nyní již údajně neprotestuje nikdo, naopak novinku obyvatelé chválí.

Jezdí se pomaleji
V Toruni, která má přes 200.000 obyvatel, se samospráva rozhodla zlikvidovat semafory na menších křižovatkách a na silnicích v obytných částech města. "Sami řidiči žádali takové řešení," uvedla Agnieszka Kobusová-Peäsková, mluvčí toruňského dopravního úřadu.

"Tam, kde jsme odstranili značky a semafory, už nehody nejsou. Řidiči jezdí pomaleji, a o to šlo," vysvětlila.

Krzysztof Turosiäski z dopravního úřadu v Bialystoku však úspěchu takového nápadu nevěří. "Nedokážu si představit, že by takto mohla fungovat při dopravní špičce křižovatka v centru města. Chci uklidnit řidiče, že my nic podobného nechystáme. Takové řešení je z jiného světa," tvrdí.

Podle Dariusze Ciszewského ze správy místních komunikací jsou "nahé ulice" dobrým řešením, ale pouze tam, kde je kultura řidičů na vysoké úrovni. "Na našich silnicích se to asi neosvědčí," zapochyboval. Polští řidiči jsou známí svou dravostí a bezohledností. Turisty před nimi varují průvodci v mnohých cestovních kancelářích.
Autoři: ,