Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Polovinu dětí čtení baví, vede u nich malý poseroutka

Věda

  6:01
PRAHA - Jako zábavnou činnost ve volném čase vnímá četbu skoro polovina českých dětí. Pro mnohé z nich (18 procent) je ale spojeno s nudou. Mezi dětmi existují genderové rozdíly, 59 procent dívek považuje čtení za zábavné, u chlapců je to však pouze 37 procent. S rostoucím věkem vnímají děti význam četby knih pro vzdělávání (35 procent). Třetina dětí čte knihy každý den, ale další třetina nepřečte za měsíc ani jednu knihu.
Čtení pomáhá (ilustrační foto).

Čtení pomáhá (ilustrační foto). foto: Lidovky.cz

Hlavním důvodem pro nečtenářství je konstatování, že čtení děti nebaví, silnou konkurencí jsou jiné aktivity - film, televize, internet, Facebook a počítačové hry. Vyplývá to z prvního celostátního průzkumu mezi dětmi ve věku devět až 14 let zaměřeného na četbu a na vztah dětí ke knihám a knihovnám, který dnes jeho autoři prezentovali v Národní knihovně.

Při srovnání s obdobným průzkumem z roku 2003 dnes české děti čtou méně - žádnou knihu za celý měsíc dnes nepřečte 29 procent dětí, o tři procenta více než před deseti lety. Výrazně poklesla frekvence čtení, zatímco před deseti lety četlo denně 33 procent dívek, dnes je to jen 15 procent, u chlapců stejný ukazatel je na místo 22 procent jen deset procent.

ČTĚTE TAKÉ:

Důležité pro vztah dětí k četbě je dle průzkumu naučit se včas číst plynule a bez námahy. Nejvýraznější vliv na rozvoj čtenářství má rodina a škola - z dětí rodičů, kteří sami čtou, se častěji stávají silní čtenáři a také pravidelní návštěvníci knihoven. Děti rodičů s vysokoškolským vzděláním zpravidla více čtou. Důležitým momentem pro rozvoj dětského čtenářství je předčítání rodičů v době, kdy jsou děti malé. Pouze 12 procent českých dětí uvedlo, že jim rodiče nikdy nepředčítali. Většina českých dětí (75 procent) dostává alespoň občas knížku jako dárek.

Děti nejčastěji čtou povinnou školní četbu (51 procent), to, co doporučí kamarádi (50 procent) a rodiče (43 procent), značný význam ale má i vlastní objevování knih v domácí nebo veřejné knihovně nebo na internetu. Z hlediska žánrů děti nejvíce preferují dobrodružné knihy, knihy o zvířatech, pohádky a komiksy.

kniha (ilustrační)

Z možností, co se dětem na knihovně líbí, až na čtvrtém místě skončila možnost půjčit si knihu - v 90 procentech uvedly, že se jim líbí hodné knihovnice, 86 procent dětí oceňuje v knihovně klid a 80 procent pomocnou ruku při výběru četby. To jsou aspekty, které nás překvapily a které nenabízí žádná elektronická média, uvedl předseda Svazu knihovníků a informačních pracovníků Vít Richter.

Společnost Scio prezentovala průzkumy zaměřené na čtenářskou gramotnost, které srovnala s výzkumem knihovníků. "Pravidelní čtenáři dosahují lepší čtenářské gramotnosti, což není nikterak překvapivé, zajímavé ale je, že čtenářství je čtyřikrát silnějším prediktorem než vzdělání rodičů," uvedl Bohumil Kartous ze společnosti Scio. Průzkumy podle něj ukazují, že vyšší čtenářská gramotnost u dětí neznamená jen lepší výsledky v oborech humanitních, ale i třeba v matematice.

U dětí vede televize

Podle Scia nezáleží ani tak na tom, co konkrétně děti čtou, ale že čtou. Spolu s knihovníky se společnost shoduje na tom, že rezervy při snaze o to, aby děti více četly, má škola. Zanedbané jsou podle knihovníků školní knihovny, přestože je má téměř každá základní škola v ČR. Ne zcela pružní jsou podle nich učitelé s výběrem povinné či doporučené četby, často trvají jen na klasice české literatury. "Lepší vzdělávací výsledky mají ti, kterým učitelé knihy nedoporučují a musejí si je vyhledávat sami," řekl Kartous. Dětem také podle odborníků chybí ve škole zpětná vazba, tedy interpretace přečteného textu. To může být také důvodem toho, že přestože jsou Češi obecně velkými čtenáři, ve srovnání s Evropou čtou nadprůměrně, tak ve čtenářské gramotnosti jsou jen průměrní.

Průzkum, kterého se loni na podzim zúčastnilo 1519 dětí, ukázal, že nejvíce volného času děti stále tráví sledováním televize (denně asi 1,5 hodiny). Téměř čtvrtina dětí hraje denně elektronické hry (55 minut), chlapci téměř třikrát častěji než dívky.

Autoři: ,

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...