22. března 2018 6:04 Lidovky.cz > Relax > Čekstajl Adama Junka

Požehnané sloučení neslučitelného. Jak spolu ladí móda a církev?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
K přelomovým fashion událostem, které byly inspirovány církevní tematikou, řadí... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy K přelomovým fashion událostem, které byly inspirovány církevní tematikou, řadí... | foto: Profimedia

Jestli jsou dva světy, které by se daly považovat za neslučitelné, a jedním z nich má být ten módní, pak tím druhým rozhodně musí být svět církve. Móda je povrchní a prchavá, církev pak především duchovní a přetrvávající. Móda je často frivolní.

A jestli preláty často něco vybízelo k plamenným kázáním, pak určitě zkracování sukní, prohlubování výstřihů a další poodhalování těl hříšných duší.

Přesto, nebo možná právě proto, jsou to dva světy, které se ovlivňují. A odvážným důkazem bude letošní velká výstava v hlavním stanu módního světa – v newyorském muzeu Met (neboli Metropolitan Museum of Art, jehož součástí je i Institut módy). Je v mnohém unikátní a rozhodně kontroverzní. Své brány otevře až v květnu, ale jistě vzbudí poprask už dříve.

Tématem je totiž právě soužití módy a církve. Na jejím představení se sešla pozoruhodná sestava vlivných – Anna Wintourová, drsná šéfka Vogue a předobraz filmové ďáblice ztělesněné Meryl Streepovou ve filmu Ďábel nosí Pradu, Donatella Versace, která svou plastikami „vylepšenou“ tváří už spíš připomíná démona, a kardinál Gianfranco Ravasi, šéf papežské kulturní rady. Tomu se v módní policii odborně říká sloučení neslučitelného.

A bude na co koukat. Papežský stát zapůjčí unikátní kousky ze svých sbírek. Třeba tiáru osázenou 18 tisíci diamanty či oděvy z pozůstalosti papeže Benedikta XIV. ze 17. století. Řada z nich nikdy neopustila Vatikán.

A jako protiváha čtyřem desítkám „posvěceným“ módním kusům bude sloužit na 140 děl nejproslulejších značek fashion průmyslu.

Nebude chybět samozřejmě Versace, ale ani Valentino nebo Dolce&Gabbana. Kurátor výstavy s názvem Nebeská těla (Heavenly Bodies: Fashion and Catholic Imagination) Andrew Bolton slibuje, že vše bude v nadpozemském souladu a nebude nikterak pohoršovat katolické cítění.

Tomu se dá ale stěží uvěřit. Módní svět samozřejmě se strohostí toho církevního experimentuje po léta. Kreace inspirované kněžskou sutanou, hábity jeptišek, hra protikladů cudnosti řádových sester a vyzývavosti modelek se na molech a reklamách módních značek objevují pravidelně. Když bychom opustili navíc vody katolické církve, tak zdobné ikony pravoslaví se také přetavily v nejeden třpytivý model haute couture.

K přelomovým fashion událostem, které byly inspirovány církevní tematikou, řadí list The Guardian například přehlídku Alexandra McQueena pro podzim a zimu 1998/1999 inspirovanou světicí Janou z Arku, kde šlehaly pekelné plameny, nebo deset let starou show provokatéra Jeana Paula Gaultiera, kdy modelky vynesly svatozáře oděné v nebeské modři odkazující na čistotu Panny Marie.

Své módní momenty ale prožívá i církev. To třeba, když se diskutovalo o rudých kožených mokasínech předešlého papeže Benedikta XVI., které mu vynesly i přezdívku „Prada papež“, byť se ukázalo, že jde o výtvor jeho obuvníka, nikoli známé značky.

Zkrátka, ač to na první pohled nevypadá, i ta povrchní móda vlastně vzniká s Božím požehnáním. Papežský stát zapůjčí unikátní kousky ze svých sbírek. Třeba tiáru osázenou 18 tisíci diamanty či oděvy po papeži Benediktovi XIV. ze 17. století.

ADAM JUNEK, Autor je redaktorem Seznam TV
  • 0Diskuse