25. dubna 2018 6:13 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Průlomový objev. Před 65 lety popsali vědci strukturu DNA

DNA | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy DNA | foto: Shutterstock

Objev struktury DNA (deoxyribonukleové kyseliny), která je nositelem dědičných vlastností všech živých organismů, oznámili před 65 lety, 25. dubna 1953, Brit Francis Crick a Američan James Watson. Jednalo se o průlomový objev minulého století, který dal zásadní podnět biologii a položil základy nových přístupů v medicíně. Vedl postupně také k plné identifikaci lidského genomu, která se podařila v roce 2003.

Crick, Watson a společně s nimi ještě Maurice Wilkins získali v roce 1962 za objev struktury DNA Nobelovu cenu. Crick a Watson, kteří působili v Cambridge, zkoumali strukturu z jednoho úhlu, zatímco Wilkins a také Rosalind Franklinová v Londýně zaujali více experimentální přístup.

Podle některých odborníků měla právě Franklinová se svými rentgenovými snímky hlavní zásluhu na zmapování DNA, zemřela však ještě před udělováním cen. Zajímavostí je, že „nobelovky“ Cricka i Watsona nakonec byly vydraženy za vysoké částky a peníze putovaly na podporu vědy. DNA si lze představit jako zkroucený žebřík, v němž jsou příčky tvořené párem bází A (adenin) proti T (thymin) a C (cytosin) proti G (guanin).

Každá příčka je jako „písmeno“, to tvoří slova a věty. Těchto příček (písmen) je u člověka asi tři miliardy. Při dělení buňky se DNA kopíruje tak, že dvoušroubovice se rozevře jako zip a k uvolněným bázím jednoho pramene se připojí odpovídající nové báze.