Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Přehlídky vysoké krejčoviny v Paříži byly ve střídmém luxusu

Móda

  20:53
PAŘÍŽ - S nezbytným luxusem, ale tak trochu zbaveným hýřivé okázalosti začaly dnes v Paříži přehlídky vysoké krejčoviny na letošní podzim a zimu. Módní tvůrci zůstali pod vlivem ekonomické krize, která i jejich movité zákazníky přinutila zkrotit své dravé choutky po zboží astronomických hodnot.

Přehlídka vysoké krejčoviny v Paříži. foto: ČTK

V lehce ponuré atmosféře se představil francouzský návrhář Christian Lacroix, jehož oděvy se objevily v odlehčenější formě, než u něho bylo doposud zvykem. Dámské siluety se na přehlídce míhaly v šatech rovných linií, vzbuzujích pocity něhy. Určitou strohost potvrdila nejen holá ramena, ale i černé výšivky na stejnobarevném základě.

Lacroix je vůbec nejvýmluvnějším svědkem zhoršených poměrů - jeho firma vstoupila před měsícem do ochrany před věřiteli, což bývá někdy mílový krok k bankrotu, pokud se nenajde vhodný investor. Pokud se do konce měsíce neobrátí situace k lepšímu, propuštění čeká 112 z jeho 124 zaměstnanců.

Na přehlídku dostalo 200 vybraných hostů symbolicky pozvánky v černobílém provedení, nepříliš vzdáleném úmrtním oznámením. Modelky předváděly tentokrát modely značky Lacroix zadarmo.

Francouzská značka Christian Dior pod taktovkou Brita Johna Galliana se vrátila ke kořenům. I v tomto případě se ujal nápad ubrat něco na oblečení - modelkám chyběl tu horní, tu dolní díl, díky čemuž méně pozorným divákům nemohl uniknout pohled na bohatě prošívané podprsenky, zdobené podvazky či korzety.

I Dior se obešel bez pompéznosti známé z minulosti, i když tak údajně nečinil kvůli vlastním ekonomickým těžkostem, ale aby ukázal na základy vysoké krejčoviny a trochu si pohrál s připomínkou vývoje, kterým se firma od svých prapočátků ubírala.

Mezi vřele tleskajícími přihlížejícími nechyběla například herečka Marion Cotillardová, známá českým divákům z filmu Edith Piaf.

Francouzský designér Stéphane Rolland, podle kterého tvůrci pochopili, že i vysoká krejčovina musí být obchodovatelná, se údajně rozhodl pro svou nynější kolekci inspirovat vzorky bytových tapet. Vznosněji by se mohlo hovořit o grafických a geometrických tvarech, o hře těles a světla.

Předvedené modely představovaly jakýsi výlet do retrofuturistického stylu, tedy futurismu, jak byl vnímán v 70. letech. Některé róby vypadaly jako sešívané z mnoha kusů látky a připomínaly členitou kůži plazů. Tvůrce přitom nezradil svou slabost pro kvalitní kašmír.

U doplňků si Rolland, označovaný za miláčka blízkovýchodní aristokracie, dovolil zabrousit do kabelek bohatě zdobených dranými kameny a kovy, jejichž základní cena začíná na astronomických 10.000 eurech (260.000 korun).

Autor: