30. července 2018 16:06 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Jak se ochladit v bytě bez klimatizace. Ve dne nevětrat a spát s mokrými vlasy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Horko - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Horko - ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA V následujících dnech a týdnech zasáhnou Česko tropy. V některých dnech vystoupají teploty až na 35 stupňů. Chcete před horkem ochránit svůj domov? Máte v létě potíže se spánkem? Redakce serveru Lidovky.cz vám přináší několik tipů, jak ochladit byt a jak zvládnout usínání ve vedru.

Ačkoli k pití se doporučuje spíše voda vlažná, na povrchu těla si můžete dopřávat tolik ledové vody, kolik uznáte za vhodné.

Teplotu v místnosti pomůže ochladit například obyčejný kbelík nebo jiná nádoba s ledem či studenou vodou, do níž si můžete jako bonus také namočit nohy. Ochladíte tak i celý organismus.

Chladnou vodou si také můžete pravidelně omývat ruce či si otírat obličej navhlčeným hadříkem.

Ledová sprcha už tak vhodná není - utrpíte při ní teplotní šok a také vám uzavře póry. Chcete-li dopad vody na své tělo maximalizovat, po sprchování se neutírejte a nechte ji, aby se vsákla do pokožky.

Chybou, které se lidé při vysokých teplotách často dopouštějí, je neustálé větrání. Příklad si zde můžeme vzít z obyvatel Středomoří, kde bývají horka ještě úmornější - větrají pouze v noci či brzy ráno, kdy je venkovní vzduch chladnější. Následně okna zavírají a zatahují žaluzie (či zavírají okenice), aby příjemná teplota v místnosti vydržela.

Pozor na větráky

Pokud vám ovšem slunce přes den praží do oken, můžete je obložit mokrými ručníky či prostěradly. Do bytu tak pronikne vlhkost. Namočit můžete též záclony a závěsy.

Pozor si dejte na větráky. Chvilkově vám sice od horka uleví, vzduch v místnosti ale dovedou pouze rozproudit, nikoli zchladit. Spolu s rizikem nastydnutí se tak stávají spíše horší alternativou jednoduchého vějíře.

Finančně nákladnější je pak pořídit si klimatizaci, která má ovšem také určitá zdravotní rizika.

Trápí-li vás  v létě problémy se spánkem, je třeba se zchladit alespoň v okamžiku usínání. Pomáhá například pokapat si peřiny a prostěradlo studenou vodou. Pyžamo a lůžkoviny můžete také uložit na několik hodin do lednice či dokonce do mrazáku. Ke spánku uléhejte pokud možno sami, pod lehkou dekou a s odkrytýma nohama. Pocit horka mohou zmírnit také mokré vlasy či navlhčený ručník na čele nebo za krkem.

  • 1Diskuse